
Med mere end 400 kreative erhverv i Nordjylland har regionen et uudnyttet erhvervspotentiale, men det kan være svært for de kreative erhvervsdrivende at få adgang til det øvrige erhvervs- og offentlige samfund.
Derfor har More Creative sat sig for at skabe et netværk for danske kreative virksomheder, der forbinder dem med det øvrige erhvervs- og offentlige miljø. More Creative arbejder med at udvikle broer mellem de kreative virksomheders verden og resten af Nordjylland.
Gennem samarbejde og nye perspektiver forsøger More Creative at knytte bånd mellem kreative virksomheder og andre erhvervsvirksomheder. Initiativer såsom seminarer, workshop og events, der introducerer nordjyske virksomheder til massevis af nye ideer og tendenser fra den kreative verden.
Ligeledes har More Creative skabt programmer, der giver professionelle mulighed for at opbygge netværk med andre virksomheder, herunder offentlige institutioner, som de kan samarbejde med. Sådan hjælper More Creative til at knytte bro mellem de kreative industrierne og resten af regionen for at udvikle en pulserende økonomisk sektor i Nordjylland.
Mere Kreativ, en dansk non-profit organisation med fokus på at fremme kreative erhverv i regionen, har netop lanceret et ambitiøst initiativ for at forbinde offentlige institutioner, det øvrige erhvervsliv og de kreative virksomheder. Projektet skal hjælpe kreative selvstændige og virksomheder med at forbinde og sikre, at de er synlige overfor investorer, offentlige institutioner og andre virksomheder i området.
Organisationen har udviklet et innovationsnetværk, der giver mulighed for at facilitere fra ide til marked og synliggøre den kreative industris samarbejdsmuligheder. Dette skal hjælpeRegionens kreative branche med at udvide netværket, samarbejde, få finansiering til deres projekter, udvikle nye produkter eller services og øge enterpriseniveauet.
Mere Kreativ håber, at initiativerne kan vise vejen til nye markeder for erhvervsdrivende indenfor film- og tv-industrien såvel som musikbranchen. Organisationen søger også iværksættere fra teknologi-, livsstil- og designsektoren med interesse i at Udnyt growth hacking-principperne til at optimere salgsmetoderne.
Dette initiativ ligger i tråd med Mere Kreativs vision om at skabe en bro mellem den kreative industri og det øvrige erhvervsliv ved at koble dét bedste fra begge dele sammen. Initiativerne vil ydermere bidrage til regionens velfærd gennem bl.a. reel vækst, flere / bedre jobs til arbejdsgivere og arbejdstagere.
Kunstnerne og de kreative erhverv i regionen behøver ikke længere være alene med deres vækstambitioner. Nu er der et nyt initiativ, der kaldes More Creative, der kan hjælpe med at skabe sammenhæng mellem de kreative erhverv, det øvrige erhvervsliv og regionens offentlige institutioner.
More Creative har til formål at fremme kreativt samarbejde og støtte perspektiver på vækst og udvikling som en fælles bestræbelse mellem disse interessenter. Formålet er også at udvikle nye services og produkter, som baserer sig på kreativitet og innovativ tænkning, såvel som at styrke innovation i det øvrige erhvervsliv.
Gennem netværk kan de forskellige erhverv identificere nye markedsmuligheder, der baserer sig på kreative samarbejder mellem det kunstneriske miljø og den øvrige økonomi. Det kan således åbne døre for innovationer, som nemmere kan finde indpas også hos mere traditionelle virksomheder.
More Creative har allerede sat tiltag i gang i et antal regioner rundt om i Danmark, blandt andet ved at arrangere møder mellem de forskellige aktører. Her fokuserer man primært på at styrke samarbejdet gennem skabelse af mentoreringer, direkte dialog mellem de deltagende parter med støtte fra eksterne eksperter (namely bacceleratorprogrammer) samt undersøgelser af overensstemmelsen mellem offentlige ordninger og krav til den privat virksomhed.
Alt i alt tegning et billede af et voksende initiativ, der kan virkelig hjælpe med at bringe de forskellige partier sammen. Det vil arbejde for at give borgerne adgang til attraktive jobs muligheder indenfor det kreative felt over en bredere geografisk rækkevidde.