“Vi var de første til at erobre Youtube med hår”

Slikhaar

Tvillingebrødrene Emil og Rasmus Vilain Albrechtsen står bag forretningskonceptet Slikhaar. Siden 2009 har de lavet videoer til Youtube om, hvordan man sætter hår. Dengang var de 21 år, og Youtube fungerede på en helt anden måde end i dag, hvor konkurrencen er blevet langt hårdere. Slikhaar har fulgt med udviklingen. De har hittet med 12 millioner klik på én video, og har samlet set en halv milliard visninger. De fortæller her åbent om deres kamp for at påvirke algoritmer på nettet og bryde igennem til det internationale marked.    

 

Startede som skateboard-firma

“Vores største passion er hår. Hår og entrepreneurship. Vi vil arbejde med det, vi går op i. Så derfor startede vi Slikhaarshop”, fortæller Emil Vilain Albrechtsen fra Slikhaars kontor på Sankt Knuds Torv i Aarhus. Hans tykke hår sidder casual – men ikke tilfældig – med korthårsfrisuren pompadour. Han har en sort t-shirt på og de ægte guldbriller, der hænger fast i halsåbningen komplimenterer hans Rolexur, som også er af guld. Det er tydeligt, at Emil er stilbevidst og klæder sig efter firmaets slogan: “Bliv den bedste version af dig selv”.

Slikhaar-koncernen spænder over fire forretningsområder: SlikhaarShop.com, Slikhaar Studio, Slikhaar TV og produktionen af egne hårprodukter. Vilain-brødrene startede deres første virksomhed som 19-årige med onlinebutikken Waveboard, som de fik ideen til da deres lillebror ville have et board.

“Der var et hul i markedet, og vi så en stor forretningsmulighed. Det var vildt at bestille en container hjem fra Kina, og have udsolgt inden den landede i Danmark”, fortæller Emil Vilain. Men de to brødre ville drive det til andet end skateboards og solgte derfor butikken efter to år.

I 2009 åbnede de i stedet onlinebutikken Slikhaarshop.com, som sælger hårprodukter til mænd. Men konkurrencen var hård. For at tilføre en ekstra dimension til Slikhaars produkter blev Youtube-videoer en del af forretningsstrategien allerede et par måneder efter opstarten.

I 2013 startede virksomheden udviklingen af deres egen hårproduktserie, By Vilain, som produceres i Danmark og i dag udgør 95% af omsætningen af deres onlinesalg. Til næste år kommer de på markedet med endnu et Slikhaar-mærke.

Youtube som salgsredskab

Budgettet for videoerne var til at starte med lavt. De optog med kameraet på deres computer, havde ikke deres egne hårprodukter med og talte dansk. Det var før, de brød igennem til de 120 markeder, som SlikhaarShop servicerer på årlig basis i dag.

“Vi levede for ingenting i opstartsperioden. Det var Rasmus, der fik ideen til den første video, og så har vi slebet det meget til. Det startede hjemme på studieværelse med spejlvendt billede, og det var meget uprofessionelt”, fortæller Emil.

I dag er begge brødre uddannede markedsføringsøkonomer med 13 ansatte, inden for både programmering, kommunikation og frisørbranchen.

Deres primære omsætning er i online-salget af deres By Vilain-produkter. Dernæst kommer indtægterne fra frisørvirksomheden i Aarhus og til sidst fra Youtube.

Selvom nogle af Slikhaars videoer har flere millioner views, er den direkte indtjening for de mange klik på youtube ikke på mere end 20-40.000 kroner om måneden i gennemsnit, fortæller Emil.  

“De visninger Youtube giver, er ikke så godt betalt, og der er stor forskel på reklamekronerne fra Indien til USA”, fortæller han.

Men selvom den direkte værdiskabelse af Youtube-videoerne er beskeden, er de mange visninger altafgørende for, at det går så godt for forretningen.

“Youtube er et middel, der hjælper os til at ramme potentielle kunder og seere i alle lande af verden. Det var en øjenåbner for os, at salget er meget større, når vi bruger vores egne produkter i videoerne. Det rykkede virkelig, da vi introducerede vores egne produkter i videoerne”, konstaterer Emil.

Amatøragtige med vilje

Men hvordan sikrer man sig store seertal på Youtube – hvad er hemmeligheden bag de mange klik på Slikhaar TV? Emil er meget bevidst om, at vellykkede Youtube-videoer har et strejf af amatørisme.  

Emil: “Det handler om at være autentisk og ikke lave alt for professionelle videoer. Og det kan faktisk godt være en udfordring. Til at starte med, var det jo ikke et problem, men nu har vi Red-kameraer, som er nogle af de bedste i verden, og vi skal passe på, at det ikke bliver for finpoleret. Vi klipper og filmer selv videoerne, og det passer godt til formatet på Youtube, hvor det godt må være lidt groft. Det er jo amatørernes platform”, fortæller Emil.

Et andet trick til at skabe popularitet på Youtube er at kende sine følgeres behov og vide, hvad de er interesserede i:

“Der er forskel på hårtyper fra land til land. Vi samler inspiration fra Instagram og kigger på søgevolumen. Vi gennemgår Google-trends, og haircuts, der hitter. F.eks. er en frisure som Skin Fade meget populær for tiden. Vi skal både have noget til asiaterne og til USA og lidt til Skandinavien. Der skal være en vis diversitet i videoerne, så vi rammer de forskellige nationaliteter.”

DSC06226 (1)

Kunsten i ikke at drukne på nettet

Siden Slikhaar lancerede deres første Youtubevideo tilbage i 2009, er der sket gevaldige forandringer med brugen af internettet og Youtube-formatet, som for flere og flere bliver en karrierevej. Der er videoer om alle mulige tænkelige emner, og hård kamp om at blive vist.

“Dengang var Youtube sådan noget med kattekillinger. Det var præget af komedie, og vi var faktisk nogle af de første, der var kreative med at lave hårstyling-tutorials til mænd, hvor vi viser populære frisurer. Tidligere har mænd ikke snakket så meget om at sætte hår på nettet. I dag søger folk selv aktivt informationer om herrefrisurer. Det kan vi se på algoritmerne”, siger Emil om den udvikling, der er sket.   

Slikhaar står i konkurrence med millioner af andre Youtube-kanaler, og det er derfor sværere at nå ud til seerne end tidligere. Når Slikhaar laver en video, kommer de ud til halvt så mange som for bare to år siden. For fortsat at blive set, skal tvillingerne forstå, hvilke mekanismer Youtube – som er ejet af Google – har for at anbefale de videoer, som de gør. Det handler ikke bare om, at der skal klikkes på videoen, men også om at folk skal blive hængende, når de har trykket play.

“Det allervigtigste er at få view-time, og det kræver, at indholdet er 100% interessant. Vi har  50% view-through rate (fuld visning af video red.). Vi skal have folk til at blive hængende for at få likes. Og vi skal også have folk til at samle sig og interagere i stedet for bare at forbruge. På den måde kan man få komme foran de andre videoer”, forklarer Emil.

Emil ville ønske, at han for alvor kunne regne ud, hvordan man påvirker Googles algoritmer og opnår højst muligt opmærksomhed hos de rigtige målgrupper. “Hvis man kunne lave en formular havde de fleste virksomheder gjort det”, siger han.

Overvejer folkelige TV-reklamer

Selvom konkurrencen på youtube er blevet hårdere, er tilværelsen for Slikhaar blevet nemmere og mulighederne flere siden de startede i 2009. De har netop åbnet et varelager i Indien og drømmer om at få flere rundt omkring i verden.

Til næste år udkommer virksomheden også med en ny hårproduktserie fra et brand, de lige har startet op. Serien skal hedde Slikhaar. Den kommer til at være i et mere overkommeligt prisleje, og skal henvende sig til almindelige mennesker, hvilket også vil smitte af på markedsføringsstrategien.

“Vi vil gå efter det konventionelle marked denne gang og henvende os til dem, der ikke køber de professionelle produkter og. Derfor skal vi også lave en anden slags videoer. Måske skal vi til at lave TV-reklamer? Vi skal lige have lagt nogle følere ud for at se, om det ville være en god idé”, afslutter Emil.