Det startede med et projekt om digital død

Ege Jespersen Briller

Lige siden 26-årige Ege Jespersen, stifter af VR-virksomheden Åte VR, var barn, har han drømt om at starte sin egen forretning. Bag skærmen på den fædrende gård i Ejdrup i Nordjylland, lavede han planer for, hvordan han skulle bryde igennem med sine digitale opfindelser. Nu er han bosat med sit eget firma i Aarhus, som for ham er en ideel by for start-ups.

 

“Jeg er vokset op i et beskyttet miljø langt ude på landet. Jeg er landmandssøn. Men på grund af internettet, lærte jeg meget om det, der ligger uden for gårdens præmisser. Jeg har altid tænkt, at jeg skulle nå løsninger, der kan nå bredt ud. Det er hårdt at starte op, men det er bare en del af det. Mit mål handler mest af alt om at gøre verden til et bedre sted”

Ege Jespersen har siden 2014 haft travlt med sit nye firma, der har kontorer på Ideas Lab i Aarhus Filmby og er støttet af Aarhus Kommune. Lokalerne er gratis for virksomhederne, og det er muligt at få rådgivning af både business angels og advokater. Sammen med et par andre start-up-virksomheder er Åte VR blevet tildelt et lille VR-hjørne. Det passer godt til virksomheden nu, men Ege forestiller sig at skaffe egne kontorlokaler, når økonomien rækker til det.

“Det midtjyske er et godt, roligt og beskyttet sted for start-ups. Jeg ved, at det der sker i København er meget hektisk og impulsivt. Der er nærmest lige så mange mennesker herovre, men vi har bare en anden rytme. Og så har vi faciliteterne til at skabe rammerne for en god inkubator.”

Ege Jespersen blev færdig som digital designer i 2017, og har sideløbende med studiet skabt Åte VR. Det, der for alvor kickstartede virksomheden var, da han i 2014 vandt en pris på studiet for sit semesterprojekt og høstede anerkendelse hos det aarhusianske investerings- og udviklingsselskab Capnova. Projektet udfordrede problematikken om, hvad der sker med vores personlige data, når vi dør. Ege spolede tiden 100 år frem og genoplivede sig selv som VR-figur på baggrund af sine digitale data.

Ideas-lab-filmby-aarhus-gonio-vr

VR skal gentænke fysioterapi  

Siden det digitale dødsprojekt er Ege Jespersens VR-teknik blevet styrket gevaldigt. I dag fungerer Åte VR både som selvstændigt firma og i samarbejde med Gonio VR, der indtil videre er firmaets største succes. I Gonio VR samarbejder Ege Jespersen med fysioterapeut Jesper Aggergaard om at udvikle VR-løsninger til skulder- og nakkegenoptræning. Gonio har Brøndby Kommune som kunde og er i dialog med Horsens, Silkeborg og Glostrup Regionshospital om at igangsætte test-forløb.

Missionen med Åte VR er at bruge VR i mindre klassiske sammenhænge såsom spil og i stedet udfordre nye fagområder. VR kan udforske nye måder at genoptræne folk, som både kan være billige og motiverende for patienterne. Åte VR har kastet sig over sundhedsområdet, da Ege Jespersen mener, der er et stort potentiale for at åbne op for et nyt marked og samtidig hjælpe en masse mennesker.

Den direkte vej til direktøren

Men hvordan kommer man i gang med at lave forretning, når man som ung og nyuddannet står og tripper med sine ideer? For at trænge igennem til sundhedsvæsnet opsøgte Ege Jespersen et bredt udvalg af enheder, der behandler folk rundt i landet, for at høre om de var interesserede i et samarbejde. Han kontaktede primært offentlige afdelinger men også private ergoterapeuter og psykologer.

“Min onkel havde tippet mig om, at jeg ikke skulle skrive til sekretæren, men direkte til toppen, så det gjorde jeg.”

Gennem forskellige led kom Ege i kontakt med Hammel Neurocenter. Senere blev opgaver for offentlige sundhedsmyndigheder affødt.

For en VR virksomhed som Åte VR, der forsøger at komme ind på sundhedsområdet, hvor der ikke er tradition for at indkøbe fra små digitale VR-virksomheder, kan det være svært vinde indpas. Ege er dog forhåbningsfuld og tager udfordringen med ophøjet ro. Han holder oplæg for klinikker og sundhedshuse rundt i landet og er bevidst om, at det er en længerevarende proces at modne et marked.

“En ting, vi kæmper med, er, at VR i sundhedsvæsnet jo er nyt. Det har aldrig rigtig været kommercielt, men det er jo vores intension. Det handler langt hen ad vejen om at modne et marked for VR i sundhedsvæsnet.”

Ege Jespersen har også gjort sig overvejelser om, hvordan Åte VR kan finde kunder fra den private sektor, selvom den er mindre. Her er det vigtigt at satse på de store virksomheder, mener han, og give dem helt klar besked om, hvordan VR kan være med til at fremtidssikre dem.

“Jeg hører flere cases, hvor det godt kan betale sig at kigge mere på det private. Der er mulighed for at lave ret store samarbejder. Falck kundeservice har en ret stor fysioterapiplatform. Og det samme med Novo Nordisk. De vil kunne sælge både oplysende og behandlende VR-produkter. Når de skal med, så skal de have af vide, hvorfor de skal lave et samarbejde med os. Og et af de bærende argumenter er, at de undgår at blive overhalet indenom af teknologien.”

Inspiration fra kunst og Apple

For Ege Jespersen og Åte VR er en af drivkrafterne at tænke mennesker med ind i teknologien. Her er han blandt andet inspireret af Apple.

“Apple er på mange måder uncanny, men de taler jo til mennesker og er meget ligetil at anvende. Hvis vi kan lave noget, der er lige så brugervenligt som dem, kan vi komme langt.”    

Ege Jespersen er inspireret af kunstens evne til at tænke i nye muligheder og paradigmer. Det vil han forene med en konkret teknisk og brugbar VR-løsning. Han henter særligt inspiration fra performance art og dens måde at tænke i nye metoder.  Det ses fx på Åte VR’s hjemmeside, som langt fra er teksttung men udelukkende består af illustrationer.