AMOV Apparel vil revolutionere tekstilindustrien

join-the-slow-fashion

Modebrandet AMOV Apparel er bygget op omkring én mission. De vil være pionere inden for en luftforandring i mode- og tekstilindustrien, hvor byggesten som etik, social ansvarlighed og bæredygtighed skal udgøre fundamentet, og innovative tankegange skal bære konstruktionen.

Bæredygtighed står i dag højt på den danske modeagenda, og er samtidig et emne, der ligger de fleste danskere på sinde. En undersøgelse fra TÆNK viser, at forbrugerne i høj grad ville ønske, at deres tøj var gjort af et miljøvenligt materiale, men at forbrugerne i ligeså høj grad har svært ved at finde ud af, hvor de skal købe det. Det vil Kasper Eis, direktør for AMOV Apparel, gerne ændre på. I 2015 stiftede han derfor AMOV Apparel, der skal være forgangseksempel på et succesfuldt bæredygtigt og etisk modebrand i en tid, hvor fast fashion er større end nogensinde.

Globalt overforbrug i modeverdenen

Modeindustrien er én af de største syndere, når det kommer til miljøbelastning og klimaændringer globalt. Dyrkning af materialer som eksempelvis bomuld kræver enorme arealer og store mængder af vand og kemikalier. Også fabrikker og systuer skader mennesker og miljø, imens butikkernes mange sæsoner og konstante tilbud fører til overforbrug. Et overforbrug, der globalt set har placeret Danmark i toppen over de mest overforbrugende lande.

”Forleden så jeg Bill Gates slå et slag for socialisme, da han mener, at vi er i gang med at forbruge os selv ihjel med denne kapitalistiske model. Danskerne er netop nu på fjerdepladsen i globalt overforbrug og det ville kræve 4,5 jordkloder, hvis alle levede som danskere. Derfor vil vi med AMOV Apparel gerne prøve at skabe noget, som har en positiv indvirkning, eller i hvert fald en så lille negativ indvirkning som muligt,” fortæller Kasper Eis, direktør for AMOV Apparel.

Generelt har mode- og tekstilbranchen gennem årtier haltet bagefter i forhold til bæredygtighed, både hvad angår den generelle bevidsthed hos forbrugerne, og industrien har i lang tid slet ikke har haft fokus på bæredygtighed og miljøspørgsmål. Først for nyligt er bæredygtighed blevet et buzzword i modebranchen, mens det længe har været en selvfølge for Kasper Eis.

Bæredygtig i hele værdikæden

unavngivet

At være et bæredygtigt brand forbindes ofte med miljøvenlige tekstiler. Kasper Eis har da også sikret AMOV Apparel på denne konto i form af GOTS-certificeret økologiske bomuld, som er den strengeste mærkningsordning på markedet i dag. I de kommende kollektioner vil han også anvende materialer som tencel og genanvendt polyester, men for ham er de miljøvenlige certificeringer og materialer blot en selvfølge på modebrandets bæredygtige eventyr. Ligeså vigtigt er det, at tøjet får en længere levetid ude hos forbrugerne.

”En ligeså stor del af AMOV Apparel er, at tøjet skal have en længere levetid. Vores løsning er at skabe tøj i et tidløst design i neutrale farver med et skandinavisk, nedtonet udtryk. Derudover har vi via unikke koder på tøjet og med en gensalgsplatform forsøgt at skabe incitament til en lang levetid og genanvendelse. Flere studier viser nemlig, at specielt tøjets levetid har betydning for miljøpåvirkningen, så noget af det vigtigste er at skabe noget, der ikke bare bliver smidt ud to måneder efter købet”, fortæller Kaspers Eis og kommer med et eksempel: ”Hvis det eksempelvis koster fem kilo CO2 og 1.000 liter vand at producere en T-shirt, og vi kan være med til at fordoble levetiden på produktet, så har vi allerede gjort rigtig meget godt for miljøet, især når vi forventer at sælge mere end blot en T-shirt.”

Værdibaseret løsning

Udover ambitionen om at revolutionere tekstilindustrien er det også Kasper Eis’ ambition, at AMOV Apparel skal skabe anden værdi i samfundet. Det skal ske gennem en række velgørerende initiativer som eksempelvis samarbejder med kendte musikere, der hjælper med at indsamle penge til velgørenhed. Senest har AMOV Apparel samarbejdet med den danske rapper Pharphar om at indsamle penge til flygtninge. Kasper Eis har også gjort det muligt for brugerne af gensalgsplatformen, at donere enten kvarte, halve eller hele procenter af deres videresalg til velgørende formål efter eget valg. Men det er ikke AMOV Apparels eneste velgørende initiativer.

”Hensigten med AMOV Apparel er at gøre noget godt for andre og forhåbentlig inspirere omgivelserne til at gøre det samme. Derfor er et af AMOV Apparels principper, at for hver krone virksomheden tjener, rejser de tilsvarende en krone til gode formål,” forklarer Kasper Eis.

For Kasper Eis gælder det nemlig, at bæredygtighed skal tænkes ind i brandet på flere måder end blot i selve produktet. Bæredygtighed er for ham ligeså meget lig med etik, når man vil gå til kamp mod det verdensomspændende overforbrug. Han håber, at andre vil blive inspireret til at gøre det samme.

”Jeg siger ikke, at AMOV Apparel er den gyldne løsning, men blot at vi sammen med mange andre aktører forsøger at trække læsset i den rigtige retning. Håbet er, at jeg om 40 år kan kigge tilbage og tænke at jeg var med til at skabe en positiv udvikling,”

afslutter Kasper Eis, direktør for AMOV Apparel.

Interviewet er lavet af HEADSTART FASHION

HEADSTART FASHION er en del af More Creative og skal gøre Region Midtjylland til Danmarks nye kraftcenter for mode og skal samtidig være et knudepunkt, der binder modebranchen i regionen sammen og skaber relationer til resten af Danmark og udlandet. Formålet med HEADSTART FASHION er at bidrage til mere vækst, udvikling og sammenhængskraft i modebranchen med udgangspunkt i Region Midtjylland.

Læs mere på www.headstartfashion.dk eller kontakt

Partnerskabsleder
Christian Chapelle
cc@headstartfashion.dk
+45 24 207 207