Vækst i kølvandet på kreativitet

John Newbigin

Kreativ økonomi har allerede stor betydning for vækst, eksport og jobskabelse, men potentialet er endnu større, siger bestyrelsesformand John Newbigin i Creative England, der har investeret i ca. 450 små kreative virksomheder på fem år.

Forfatter: Marianne Gregersen
Fotograf: Niels Aage Skovbo

Musik, mode, arkitektur, kunst, kunsthåndværk, design, bøger, presse, film, video og computerspil. Det er alt sammen en del af den kreative økonomi, som er en af de hurtigst voksende sektorer i verden. For kreative hjerner skaber produkter og ydelser, som genererer omsætning, eksport samt arbejdspladser, ligesom de kan bidrage med innovative løsninger på morgendagens udfordringer.

I Sverige arbejder 8,9 procent af arbejdsstyrken i kreative erhverv, mens gennemsnittet blandt EU-landene er 5,2 procent. Danmark halter bagefter med 3,4 %, men alligevel er kreativitet en milliardforretning for dansk økonomi med en omsætning på 279 mia. kr. og en eksport på 83 mia. kr.

Potentialet er endnu større. Og hvis det står til Region Midtjylland, bliver Danmark en global spiller i den voksende kreative økonomi.

Det er en klog satsning, mener John Newbigin. Han har arbejdet med kreative erhverv gennem 18 år og var med til at udvikle den første analyse om kreative erhverv i verden i 1998. De seneste fem år har han været formand for Creative England, som arbejder for at fremme vækst i den kreative økonomi overalt i England undtagen London.

1000 job og en gennemsnitlig vækst på 49 %

”Creative England har investeret i ca. 450 små kreative virksomheder i løbet af de første fem år. Vi bidrager stort til væksten i virksomhederne, som i gennemsnit er vokset 49 procent, og vi har været med til at skabe eller sikre mere end 1000 job”, siger John Newbigin.

Han fremhæver, at vækst-potentialet i de kreative erhverv er enormt, og at 5-8 procent af den samlede økonomi i England stammer fra de kreative erhverv. I de kommende år vil kreative job i stigende grad erstatte de job, der forsvinder i industrien på grund af automatisering og robotter.

”De kreative virksomheder begynder at påvirke andre sektorer som f.eks. sundhedsvæsenet og fremstillingserhvervene. Deres evner kan bruges i alle brancher. Vi ser f.eks. små kreative virksomheder indenfor sundhedsvæsenet vokse, fordi der bliver investeret i dem. Nogle har udviklet helt nye løsninger i form af spil til ældre og demente”, siger John Newbigin.

Vokser over hele verden

Erfaringen fra Creative England er, at data er vigtige, fremhæver John Newbigin:

”Vores data viser, at de kreative virksomheder skaber jobs og har en meget stærk vækst sammenlignet med andre erhverv. Og det er ikke bare tilfældet i England og Europa, men over hele verden”.

Derfor er det afgørende, at kreative virksomheder hæver ambitionsniveauet og tænker globalt, lyder John Newbigins råd. Og det er netop, hvad Creative England arbejder målrettet på.

”Det er vigtigt selv for små kreative virksomheder at tænke stort fra starten. At have fokus på det internationale marked og globale kunder frem for udelukkende at fokusere på hjemmemarkedet. En international tilgang til tingene flytter noget”, siger han.

Som eksempel nævner John Newbigin danske tv-serier, som er blevet et hit internationalt. For mange år siden ville ingen engelsk tv-indkøber seriøst overveje at købe en dansk tv-serie, men nu er de ikke til at komme udenom.

Creative England har bl.a. investeret i regionale film om forskellige egne af England. Både i udviklingen af manuskripter og i selve produktionen af filmene. Mange af de film, Creative England støtter, fortæller historier fra filmskabernes eget område.  Flere har endda været vist på den anerkendte Sundance Film Festival, fortæller John Newbigin.

Investering i regionale film

Nogle kreative iværksættere og virksomhedsejere brænder sig på business-delen af det at drive virksomhed. Det har de ikke umiddelbart flair for, men det er vigtigt at klæde dem på til den del, mener han.

”Det dræber kreativiteten, hvis ikke forretningen kører fornuftigt, for så sluger det al deres fokus”, understreger John Newbigin.

Creative England har succes med at skabe partnerskaber og netværk mellem iværksættere i meget små virksomheder og giganter som Microsoft, Sony og Disney. Det er noget, begge parter har stor fordel af, fremhæver bestyrelsesformanden. De store virksomheder er glade for de friske ideer fra de små, og de små nyder godt af sparring og investeringer fra de store.

”Det fungerer på den måde, at f.eks. Sony investerer i en lille virksomhed sammen med Creative England. Hvis det går godt, investerer vi måske mere efter nogle måneder eller et år. Det betyder alverden for en lille kreativ virksomhed. Selvom investeringen er lille, er der store fordel ved sådan et partnerskab med en større virksomhed”, siger John Newbigin.

Succes med lokale partnerskaber

En af de største succeser i Creative England er ifølge John Newbigin, at det er lykkes at skabe lokale partnerskaber mellem universiteter, virksomheder i deres område og de lokale myndigheder.

”Det er meget vigtigt at opbygge tætte relationer. Det sikrer bl.a., at de nyeste teknologier og innovation kommer alle parter til gode og holder universiteterne og deres studerende samt virksomhederne opdateret, for udviklingen går meget hurtigt”, siger John Newbigin.

De kommende år må det også gerne gå hurtigt med at skabe vækst og arbejdspladser gennem udvikling af de kreative erhverv i Region Midtjylland og resten af Danmark.