P1-indslag: More Creative skal gøde økonomisk vækst

P1

Det går rigtig godt for de kreative virksomheder i Danmark og i det hele taget for de mere krøllede hjerner. Det er den kreative branche, der skaber vækst og skaber nye arbejdspladser i de her år.

Sådan lyder introduktionen til et længere P1-indslag, der blev sendt den 3. maj 2016, om understøttelsen af kreative erhverv og More Creative. Mette Boel, erhvervsudvikler i Region Midtjylland fortæller om More Creatives arbejde i indslaget:

De kreative virksomheder og også de kreative erhverv har klaret sig helt klart bedst gennem krisen. Noget af det, vi ser i vores projekt, er, at de er i stand til at skabe nye produkter, der klarer sig godt på markedet, og det kan så afføde, at de er i stand til at skabe ny virksomhed. Så det er både arbejdspladser, vi taler om, men det er også forøget eksport og omsætning, der kommer afsted.

Vi har set inden for de sidste 10-15 år, at produktionen i Danmark har været truet, og at arbejdspladser bliver flyttet ud af Danmark -og nu nogle måske ved at vende tilbage. Den måde, som vi kan vinde flyvehøjde for vores produktionsvirksomheder, er ved at parre dem med nogle kreative hjerner, som kan nytænke deres produkter. Det, vi gerne vil, er at få de mere traditionelt tænkende virksomheder ud på kanten, ud af deres komfortzone, og det er noget, de kreative kan. De kan både se med andre øjne, men er også i stand til at omsætte og skabe noget nyt.

Du kan høre hele interviewet her (00.35.00 – 00.51.00).

I interviewet fortæller Mette Boel desuden om Holland som et europæisk forbillede. Landet har blandt andet sat designere og landmænd sammen i workshoppen Agri Meet Design, hvor det har handlet om, hvordan landmændene kan omstille deres bedrifter og produktudvikle fødevarer ved at sætte designernes kreative kompetencer i spil.

I More Creative finder vi også denne tilgang, hvor kreative kompetencer tilføres produktionsvirksomheder,  værdifuld. I løbet af året vil fire arrangementer under titlen More Creative Plus afholdes, hvor der vil blive fokuseret på at demonstrere applied creativity i hhv. den offentlige sektor og øvrige erhverv (særligt produktionsindustrien) for at vise de forretnings- og innovationspotentialer, som kan realiseres gennem samarbejde med de kreative erhverv. Mere information om dette vil komme i de kommende måneder.