Rift om de gode mode-råd

HEADSTART FASHION

Væddeløbsbanen i Aarhus var torsdag rammen om en event for nye såvel som erfarne spillere fra modebranchen. Den erfarne iværksætter Peter Hildebrandt tog en personlig snak med alle de deltagende, ’grønne’ virksomheder, og det var et hit for begge parter. 

Som nystartet virksomhed i modebranchen kan det være udfordrende at få hul igennem til kunder og markeder. Nok kan man læse sig til meget i tunge bøger, men den personligt opbyggede erfaring fra rutinerede spillere i branchen kan fortælle en anden og måske mere virkelig historie.

Dét var bevæggrunden for at samle en række nye midtjyske modevirksomheder og lade dem krydse klinger med en erfaren herre fra branchen. Projekt ”From Fashion to Business” foregik rent symbolsk i fremadstormende galop, hvor de deltagende virksomheder tog plads i en lille hestevogn, der blev kørt rundt på travbanen af en professionel jockey.

− Det viste sig dog, at det var lidt en udfordring bare at komme op i vognen, for hesten var konstant i bevægelse. Så deltagerne måtte nærmest hoppe om bord, fortæller Christian Chapelle, der er ansat ved Erhvervs- og Byudvikling i Aarhus Kommune og står i spidsen for branchepartnerskabet HEADSTART FASHION, som ”From Fashion to Business” er en del af. 

− Men man kan jo tolke det sådan, at det kan være en udfordring at ‘komme med på vognen’ i modebranchen. Og det er netop baggrunden for eventen, der var den tredje i en række sessioner, hvor nye modevirksomheder også har fået input om både forretningsstrategi og juridiske aspekter, tilføjer han.

HEADSTART FASHION HEADSTART FASHION HEADSTART FASHION

”Fedt at give et skub”
Iværksætteren Peter Hildebrandt, der blandt andet står bag skokæden Dope og børnetøjsbutikkerne Look at Me, syntes, at eventen på travbanen var rigtig interessant. De seks nye modevirksomheder, der deltog i arrangementet, fik hver en en-til-en-samtale med den erfarne virksomhedsleder.

− Det var spændende at møde en masse virksomheder. Jeg synes, det er fedt at lære fra sig og give nystartede virksomheder et skub. Jeg håber, at de fik noget ud af det, siger Peter Hildebrandt.

Dén tråd samler virksomheden JOURNAL, der var blandt de seks deltagende, nye virksomheder, op på.

− Det var et rigtig fint arrangement, hvor vi fik indspark til de ting, vi går og tænker over. Peter Hildebrandt var god at sparre med, og vi fik motivation til at skubbe mere på for salget og være endnu mere på over for agenter, fortæller Ralf Leerskov Nielsen, der er er indehaver af herretøjsbrandet JOURNAL.

Plads til forbedringer
En-til-en-samtalerne med Peter Hildebrandt var så populære, at de måtte stoppes:

− Vi måtte faktisk ind og afbryde hver eneste samtale, fordi tidsplanen skred. Snakken gik bare derudad, siger Christian Chapelle, der håber på at kunne sætte et lignende projekt i søen næste år:

− Projekt ”From Fashion to Business” var et pilotprojekt, men jeg synes, det var været en succes. Men eftersom det jo var et førstegangsprojekt, så er der plads til at forfine indholdet, så det bliver endnu bedre, tilføjer han.

Ud over sessionen på Jydsk Væddeløbsbane har de seks deltagende virksomheder fået rådgivning af blandt andet LETT Advokater, Patent- og Varemærkestyrelsen og Manto A/S. De seks små virksomheder er JOURNAL, Vuuh, Metamorph, Leon Louis, Rodtnes og BIRK-HOLM.

Læs mere her:

STIFTEN

PEJ GRUPPEN

DM&T

HEADSTART FASHION HEADSTART FASHION HEADSTART FASHION HEADSTART FASHION

Relaterede nyheder