Bæredygtigt tøj er mere end en flygtig trend

Bæredygtig mode more creative

Tidligere på måneden blev Copenhagen Fashion Summit afholdt i København, hvor temaet var responsible innovation – ansvarlig innovation.

Konferencen tiltrak over 1.200 deltagere og er en af verdens største events om bæredygtighed i modebranchen. En af de modevirksomheder, som har bæredygtigt tøj på rækkerne, er danske Amov – en nystartet virksomhed fra Region Midtjylland – som sætter en ære i at skabe ansvarlige løsninger. Det betyder, at virksomheden

  • Bruger økologiske materialer
  • Bruger materialer i høj kvalitet, som holder længere
  • Producerer tøj ansvarligt
  • Designer tidsløst tøj, der kan bruges på tværs af sæsoner og trends

Om baggrunden for den utraditionelle forretningsmodel fortæller bagmanden, Kasper Eis, til DR Nyheder:

Jeg tror, der er behov for forandringer i modebranchen og i verden i det hele taget. Der er et kæmpe overforbrug i den måde, vi lever på i dag, så der er behov for at tænke på nye måder. Vi prøver at gøre noget godt samtidig med, at vi tjener penge.

Andre modevirksomheder har også taget innovative skridt mod en mere bæredygtig og ansvarlig branche. En af dem er den svenske modegigant H&M, som beskriver deres mål for fremtiden således: “Vores vision er, at H&M skal drives på økonomisk, social og miljømæssig bæredygtig vis. Med den vision for øje kan vi fortsat drive en god forretning samtidig med, at vi bruger færre ressourcer og skaber positive forandringer i de områder, hvor vi har aktiviteter.”