Opsamling fra A More Creative Denmark 2016

mc-bg-green1

Værdien ligger i designet frem for produktionen,’ sagde ekspert i kreativ økonomi, John Newbigin, i tirsdags til A More Creative Denmark-konferencen. Budskabet fra både Newbigin, resten af dagens oplægsholdere samt More Creative som afsender på konferencen var, at kreativitet er et centralt element for Danmarks vækst og udvikling.

More Creatives formål med A More Creative Denmark var at sætte vækst gennem kreative erhverv på den nationale dagsorden.

En fyldt konference og venteliste med deltagere fra ikke blot de kreative erhverv, men også fra øvrige erhverv, embedsposter, byråd, kommuner, etc. har for andet år vist, at der er stor interesse for, at de kreative erhverv skal realisere deres fulde potentiale.

Kreativitet er en god forretning

Når man ser tallene for den kreative økonomi, er en satsning på kreative erhverv en virkelig god forretning. Britiske NESTA har eksempelvis påvist, at tilføjelsen af kreative erhverv skaber en højere innovationsgrad, en hurtigere vækst og øget beskæftigelse i samfundet. Og i England vækster den kreative økonomi dobbelt så hurtigt som andre erhverv, fortalte Newbigin til konferencen.

Kreativitet handler nemlig ikke “kun” om at skabe musik, kunst, film etc.: Det handler også om at disrupte og udfordre konventionel tænkning. Anvendelsen af applied creativity på de rette problemstillinger kan skabe værdi for samfund, borgere og virksomheder.

Den kreativ økonomi kræver politisk opbakning

I forbindelse med konferencen har Ugebrevet Mandag Morgen sat fokus på kreative erhverv som vækstdriver. Her udtaler erhvervs og vækstminister Troels Lund Poulsen sig om potentialerne i de kreative erhverv:

“Kreativ vækst handler i høj grad om mange andre brancher, der udnytter mulighederne i nye forretningsmodeller, materialer og teknologier til at udvikle produkter, services og oplevelser. Virksomhederne vokser ikke af sig selv, bare fordi der kommer flere muligheder. Væksten kommer først, når nogen giver de nye materialer og teknologier en form, som andre vil betale for.”

Og politisk opbakning er vigtig: Hvis de danske politikere ikke får udviklet rammevilkår, der understøtter den kreative økonomi, bliver vi overhalet indenom af Latinamerika, Afrika og Kina, siger Newbigin i førnævnte artikel fra Ugebladet Mandag Morgen og udtaler videre:

“Flere regeringer satser på de kreative erhverv, så konkurrencen bliver hårdere. Vi tror stadig i Vesten, at vi sidder solidt på hjernearbejde […] Men vi er ved at blive indhentet.”

Du kan finde en kort opsamling af nogle af dagens vigtigste pointer her – frembragt fra dagens talere, som repræsenterede både politikere, eksperter samt aktører fra både kreative og øvrige erhverv.