More Creative er rygraden i Aarhus 2017’s og Region Midtjyllands kreative vækststrategi

Region Midtjyllands kreative vækststrategi er en proces med det mål at understøtte og udvikle kreativ vækst i Aarhus. Strategien er støttet af Dansk Kreativ Bynetværk og private virksomheder.

Strategien har tre hovedkomponenter: More Creative, More Creatives og Greater Impact. Den første komponent har til formål at fremme mere kreativitet i Aarhus og regionen. Den anden komponent fokuserer på at øge antallet af professionelle inden for design, kunst, musik eller teater i Jylland og Aarhus-området. Endelig har den tredje komponent til formål at sikre, at disse kreatives arbejde har større indflydelse på samfundet ved at fremme kreativitet som et værktøj til at løse samfundsproblemer såsom hjemløshed eller klimaforandringer.

Regionen bliver i øjeblikket kaldt “Danmarks Kreative Hovedstad” med Aarhus som det centrale knudepunkt. Byen har en voksende kreativ scene med store muligheder inden for både kreative og digitale jobs.

Selvom teknologien har ændret verden, er kreativitet stadig i centrum. Mange virksomheder har nu en påskønnelse af kreativitet og dens position i centrum af deres aktiviteter.

Aarhus Regions Kreative Klynge blev i 2016 belønnet med Dansk Kompetencecenter for Kreative Industrier. Prisen anerkender den innovative model for kreativ vækst, som er under udvikling i Midtjylland.

Aarhus 2017s kreative strategi vil fokusere på tre nøgleområder:

– kreative industriklynger og synergimuligheder

– brug af digitale teknologier på en integreret måde på tværs af nøgleproduktionsområder

– langsigtede investeringer i infrastruktur

Aarhus er en af de hurtigst voksende kreative byer i Europa, og Region Midtjylland, som omfatter Aarhus, har oplevet en lignende vækst.

De mest eftertragtede jobs i Aarhus er: digitale kunstnere, 3D-animatorer og digitale historiefortællere. Disse højtkvalificerede stillinger er vokset støt på grund af byens ry og popularitet som destination for kreative.

Rigtig mange virksomheder slår nu dørene op for kreative i Region Midtjylland. Det har skabt mange jobmuligheder og gjort Aarhus til et hot spot for virksomheder, der søger talentfulde digitale kunstnere.

Aarhus Kommune i Danmark forsøger at bruge kreativitetsstrategien til at cementere deres plads som kreativt omdrejningspunkt i Europa, og Region Midtjylland følger trop med deres mål.

Strategien, kendt som More Creative, inkorporerer strategier som nye jobmuligheder i kunst- og kultursektoren, offentlige programmer og institutionel støtte.

De to byers strategi er unik, fordi den fokuserer på aktiviteter, der hjælper virksomheder med at blive involveret i den lokale kreative sektor, så de kan drage fordel af eksponering mod nye markeder eller kunder.

Aarhus 2017 og region midtjylland vil gerne sikre, at der kommer flere kreative mennesker til området. Aarhus 2017 leder efter samarbejdsmuligheder, der bringer mere kreativitet og mangfoldighed, som så vil føre til synergi mellem brancheaktører og iværksættere.

Aarhus er et godt sted for dem, der ønsker at være kreative, hvilket i dette tilfælde er blevet eksekveret ved at starte en kreativ vækststrategi. Det handler om at sikre pladser til kreative i forhold til job og andre lokale ressourcer. Der er masser af kurser dedikeret til kreativitet.

Der er to hovedmål for Aarhus 2017s kreative vækststrategi: mere kreativ er rygraden i Aarhus og Region Midtjyllands kreative vækststrategi og det vil føre til højere indkomster og flere arbejdspladser.

Aarhus 2017 Creative Growth Strategy har en langsigtet vision om at øge antallet af kunstnere, designere, producenter, eksperter, kunstnere og andre kreative i Region Midtjylland. Det har til formål at skabe nye arbejdspladser og gøre det nemmere for kreative at bo i Midtjylland. Nøgledelen af denne strategi er en annoncekampagne, der har kørt på reklametavler i hele regionen.

Der er mange investeringsmuligheder for kreative i Aarhus – herunder øget fokus på nystartede virksomheder og inkubatorer i løbet af året – som vil være med til at lette folks flytning

Den europæiske kulturhovedstad 2018, Aarhus er en by med en lang historie med kreativ industri. Region Midtjylland blev vedtaget som en vigtig region for Den Europæiske Kulturhovedstad.

Aarhus har som mål at tiltrække flere kreative og innovative virksomheder og enkeltpersoner ved at skabe bedre livskvalitet for alle beboere gennem strategisk positionering som en kreativ by. Skabelsen af arbejdspladser i den kreative industri var også et af formålene med denne strategi.

Aarhus 2017 Creative Growth Strategi har til formål at tiltrække flere virksomheder ved at skabe et optimalt levemiljø – forretningsmæssigt, kulturelt og livsstilsmæssigt. Det gør det nemt for virksomheder at etablere sig i Aarhus med dens lave husleje og høje digitale kapacitet, grundet dens centrale placering i Europa. Med denne strategi vil det centrale.

Aarhus er den næststørste danske by, og den største i Norddanmark. I 2017 er Aarhus vært for sin tredje årlige festival for kultur, kreativitet og kunst med anslået 1,2 millioner mennesker, der forventes at deltage.

Det vil byde på 600 arrangementer fra 200 lande fordelt på mere end 100 spillesteder, fordelt på et 20 km² stort område – næsten dobbelt så stor som New Yorks central park.

Region Midtjylland er en region i Danmark med et indbyggertal på 1,5 millioner mennesker og med fire byer – Aarhus, Odense, Vejle og Fredericia. Regionen har en økonomisk produktion på 6 milliarder DKK/år og er kendt for sine kreative industrier som musik og digitale medier.