Litteratur

Savner du læsning om de kreative erhverv og den kreative økonomi, har vi samlet en række bøger fra ind- og udenlandske eksperter, som du kan se nedenfor. Klik på linket og læs mere om den enkelte bog.

________________________________________________________________________________

Richard Florida: Den kreative klasse – og hvordan den forandrer arbejde, fritid, samfund og hverdagsliv, 2005

Richard Florida

Den amerikanske vækstekspert Richard Florida hævder, at de tre t’er: teknologi, talent og tolerance er forudsætningen for at byer og lande kan blive kreative økonomiske centre, der tiltrækker forskellige mennesketyper og nationaliteter, der kan eksistere sammen og inspirere hinanden.

Hvor bogen først udkom (Nordamerika), har den fuldstændig ændret den måde, man taler om innovation, konkurrenceevne, indvandring og byplanlægning på, og kastet meningsdannere og menigmand over det ganske kontinent ud i ophedede debatter om værdier og politikker.

________________________________________________________________________________

Ken Robinson: Kreativitet og læring, 2013

Ken Robinson

Forfatter Ken Robinson ser skoler og uddannelser i et nyt perspektiv, hvilket er et område han er ekspert og forsker på. Bogen her giver dig indsigt og idéer, hvis du som lærer føler, at din praksis godt kunne være anderledes eller bare mere velfungerende.

Ken Robinson beskriver kreativitet som en særlig evne i den menneskelige intelligens. Den er nøglen til at håndtere morgendagens udfordringer i en verden, der bliver mere og mere kompleks. Desværre er der mange, der tvivler på, at de overhovedet har kreative evner. Kreativitet og læring handler om, hvorfor kreativitet betyder så meget, hvorfor mange tror, at de ikke er kreative, hvordan vi kom dertil, og hvad vi kan gøre ved det.

Robinsons bud på, hvordan kreativitet og læring hænger sammen, kan inspirere undervisere på alle niveauer i uddannelsessystemet. Hans grundlæggende pointe er, at det er muligt at skabe undervisning og uddannelse, der giver folk lyst til at lære, gør dem klogere, mere innovative og gladere på samme tid.

________________________________________________________________________________

Lene Tanggaard og Christian Stadil: I bad med Picasso – sådan bliver du mere kreativ, 2015

Lene Tanggaard og Christian Stadil

Får du tit kreative idéer, men har du svært ved at føre dem ud i livet? Danmarks første professor i kreativitet, Lene Tanggaard, og ejeren af sportsmærket Hummel, Christian Stadil, har sammen skrevet bogen ”I bad med Picasso – Sådan bliver du mere kreativ”, hvori de interviewer en række af Danmarks mest kreative mennesker, alt fra designeren til direktøren, for at finde ud af, hvordan de administrerer og fremmer deres kreativitet.

Picasso gik i bad, når han skulle få nye ideer. I bogen hører du om Ingolf Gabolds blå elefanter, Kenneth Bagers bad, Bjarke Ingels visioner, René Redzepis lørdags sessioner, Jørgen Leth gåture og Søren Rasteds tvivl. Bogen er spændende og lærerig, hvis mål er at sætte tankerne om din egen kreativitet i gang og give dig inspiration til at udfordre dig selv og arbejde med din egen kreativitet.

________________________________________________________________________________

Lene Tanggaard: Kreativitet skal læres, 2008 

Lene Tanggaard

Lene Tanggaard bog handler om de ting, der definerer et kreativt læringsmiljø. Men hvordan bliver man kreativ? Med udgangspunkt i psykologisk forskning er bogen en del af en kreativitets debat og derudover diskuterer den hvorvidt kreativitet er en individuel egenskab eller om kreativitet har noget med samfundsklasser at gøre.

»Måske er vi ikke så gode til det der med kreativitet, som vi tror? Og hvad er kreativitet i det hele taget. Det spørgsmål ville jeg gerne rejse i det offentlige rum. Og jeg ville gerne være en del af den igangværende og den følgende samtale«.

Kreativitet er et kæmpe plus-ord i disse år, og der bliver lagt stor vægt på innovative mennesker og processer. Men kreativitet er noget der skal læres! Og her i “Kreativitet skal læres!” kan alle der arbejder med at fremme kreativitet få nogle gode råd med på vejen.

________________________________________________________________________________

Lars Tvede: Det kreative samfund, 2014

Lars Tvede

Lars Tvede er en finansmand og en af Danmarks dygtigste iværksætter med stor succes indenfor begge områder. Som 40-årig havde Lars Tvede grundlagt et selskab med en værdi på 45 milliarder kroner på børsen.

”Det kreative samfund” er til alle, som har interesse for den vestlige civilisation og dennes rolle i verdenshistorien. Bogen handler om, hvordan man skal investere i kreativitet for at udvikle sig som samfund, og du vil i denne bog få et indblik i, hvordan denne kreativitet forstås og udnyttes.  

Tag med på en rejse gennem menneskehedens historie og se bl.a. her, hvorfor homo sapiens udkonkurrerede neandertalerne, og hvordan Vesten startede en uhørt kreativ eksplosion i middelalderen, samtidig med at de tidligere mere dynamiske islamiske og kinesiske folkeslag gik i stå. Læs også hans forklaring på, hvordan kreativitet dybest set opstår – uanset om det er i naturen, i erhvervslivet eller blandt nationer.

________________________________________________________________________________

France Clusters: Klynger som den drivende kraft af den europæiske økonomi

France

Om bogen skives der:

“France Clusters is happy to announce the publication of the book about the contributions that were presented during the call for papers around the European Clusters days 2015. This event had the theme “Clusters as the driving power of the European Economy”.

The call for papers was focused on three topics:

  •         Klynger: En drivkraft for udførelsen af de europæiske SMV’er i udlandet
  •         Klynger som en motor for sociale fremskridt og ansvarlig innovation
  •         Økonomisk politik som en støtte til klynger og vica versa

________________________________________________________________________________

David Parrish: T-shirts and Suits – A Guide to the Business of Creativity, 2007

David Parrish

Bogen handler om, at samle kreativitet og forretning så de sammen er i harmoni. Derudover er den en hjælp til kreative mennesker, for at inspirere dem til at bruge smarte forretningsidéer og værktøjer.

T-shirts og Suits skal ses på som metaforer, der viser det kreative mennesker som en t-shirt, og det mere forretningsorienteret menneske som et jakkesættet. Dette skal forstås således, at du både kan være kreativ og have kommerciel succes og hvordan disse to fænomener sammenkobles bedst mulig. Bogen omfatter et internationalt hold af kreative iværksættere, der deler fede forretningsidéer, der passer med deres mål og værdier.

For at læse mere kan du klikke dig videre på dette link, her har du også mulighed for at downloade en gratis Ebook-version af bogen.