Nyt elkøretøj giver dansk virksomhed grønnere profil

tripl_1

Med elkøretøjet Tripl fra Trefor Drive er der skabt et nyt bud på, hvordan fremtidens grønne godstransport i verdens storbyer ser ud. Siden lanceringen har Tripl væltet sig i opmærksomhed og åbnet døren til en lang række nye samarbejdspartnere og kundegrupper for virksomheden.Et samarbejde der tager velfærdsteknologien til nye højder.

En superstjerne er født

Med Tripl ønsker Trefor at sætte fokus på, hvordan vi kan skabe en mere grøn godstransport til gavn for miljøet. Det er et nyt, dansk produceret elkøretøj ved navn Tripl, som Trefor Drive, et datterselskab under Energiselskabet Trefor, står bag. Den er desuden del af en større strategi, hvor Trefor vil signalere til omverden, at det er en innovativ virksomhed, der har fokus på at skabe grønne fremtidsløsninger

”I Danmark er vi gode til vindenergi og biobrændsel, men når det kommer til at se mulighederne i at udvikle en mere grøn transportsektor, halter vi bagefter, og det vil Trefor gerne lave om på,” lyder det fra Steen Meldgaard Laursen, der er salgschef i Trefor Drive.

Tripl blev præsenteret for offentligheden under Folkemødet på Bornholm, hvor den skabte så meget opmærksomhed, at den havnede i TV2 Vejret, fordi et par vejrværter fik øje på den derovre. Det nye køretøj får mennesker til at stille nysgerrige spørgsmål: Hvor hurtigt og hvor langt kan den køre, hvem har lavet den, hvad skal den bruges til og må jeg få en tur?

Og sådan er det med Tripl. Den starter samtaler, hvilket også er meningen.

Fremtidige miljøkrav sætter dagsordenen

En række italienske storbyer som Rom og Milano har allerede indført eller er i færd med at indføre skærpede miljøkrav til alle køretøjer – også scootere, og alt tyder på at flere europæiske storbyer vil følge trop. Det betyder, at godstransport i urbane miljøer skal gentænkes. Den opgave har Trefor Drive taget på sig at løse i samarbejde med designvirksomheden Artlinco.

I første omgang tog man kontakt til Designskolen Kolding, hvor en gruppe studerende deltog i en konkurrence om at finde den bedste løsning på problemet.

Da vinderen, som var en slags tohjulet elektrisk Long John, var fundet, overtog Artlinco stafetten. Her har man nemlig stor erfaring med at løse meget komplekse designopgaver, hvilket er nødvendigt, når man arbejder med køretøj, der skal bruges til godstransport på offentlige veje.

”Det er en meget styret og grundig proces, fordi der er så mange lovkrav og benspænd, som påvirker alt lige fra, hvor lygterne må placeres, til hvor bred køretøjet må være. Derfor er den endelige udgave af Tripl også blevet til i krydsfeltet mellem de potentielle brugeres behov, lovgivningen og hensyn til prissætningen,” fortæller Søren Xerxes Frahm, der er kreativ direktør i Artlinco.

Desuden spillede de ergonomiske egenskaber også en stor rolle i formgivningen.

”Vi fandt fx ud af, at en af de mest almindelige arbejdsskader blandt cyklende postbude er slidskader i hofterne, som opstår, når de svinger benet over sadlen for at komme op på cyklen. Derfor har vi designet Tripl på en måde, der gør det muligt at stige op på den bagfra.”

Stor interesse for grøn transport

Siden Tripl blev præsenteret i sommer, har der været en støt voksende interesse for køretøjet i takt med, at Trefor Drive bliver inviteret til at deltage på messer, konferencer og klyngemøder med fokus på grøn transport. Særlig fart tog antallet af henvendelser efter en messe i Paris, hvor BBC fik øje på Tripl, som de omtalte i rosende vendinger.

De første Tripl-køretøjer bliver leveret i løbet af december, og herefter vil Tripl blive endnu mere synlig i gadebilledet.

I første omgang er det primært kommuner og virksomheder, der er aftagere, men Steen Meldgaard Laursen kan også berette om interesse fra eksempelvis lufthavne og food- and beverage-sektoren, som kan se fordelene ved det grønne elkøretøj med de bløde former.

Vækst via Design

Konferencen Vækst via Design satte fokus på, hvordan man skaber vækst og værdi i erhvervslivet. Konferencen blev afholdt i december 2015 af Design denmark og Business by Design, som i tæt samarbejde med More Creative arbejder for at styrke samarbejdet og partnerskabet mellem designere og designvirksomheder på den ene side og andre dele af det private og offentlige erhvervsliv på den anden. Samarbejdet mellem TREFOR Drive og Artlinco, var et af de projektet der blev præsenteret som case og et godt eksempel til efterfølgelse.

 

Kontaktinformation

Virksomhed: Business by Design v. Design denmark

Navn: Jeppe Nørager

Title: Projektleder

Telefon: 25 73 72 30

E-mail: jn@designdenmark.dk

Web: www.vækstviadesign.dk