Mond of Copenhagen bruger digital teknologi til at skabe eksklusive jakkesæt og forbedre kundeoplevelsen

Mond of Copenhagen More Creative

E-handel, 3D-kropsscannere og god service har vist sig at være en stærk kombination for brødrene Michael og Martin Birch Jacobsen. På få år har de skabt en millionforretning på at lave eksklusive jakkesæt.

Når en kunde køber et skræddersyet jakkesæt i Mond of Copenhagens butik på Park Allé i Aarhus er første skridt at træde ind i butikkens 3D-scanner. Kropsscanneren laver præcise mål, som sammen med de valgte tekstiler sendes til Mond of Copenhagens skrædder. Når sættet kommer tilbage tilretter butikkens egen skrædder det, og tilretningerne bliver derefter gemt sammen med kundens 3D-mål, så det næste køb kan gøres i butikkens webshop.

I 2011 åbnede Michael Birch Jacobsen og broren Martin deres butik Mond of Copenhagen. De ville producere jakkesæt af høj kvalitet til lavere priser ved at sende målene til en skrædder i Thailand. Michael fortæller, at der ikke gik længe før de to blev enige om, at den manuelle opmåling ikke var den smarteste. “Vi tænkte, at en 3D-scanner må kunne gøre det her nemmere.”

Den rigtige teknologi

For 4 år siden satte Michael Birch Jacobsen sig i et fly med kurs mod Danmark. Han havde været på Europas største 3D-messe for at finde en 3D-kropsscanner til butikken hjemme i København, men det han havde set var mildest talt skuffende. Scannerne var dyre, usikre og egnede sig ikke til det formål butiksejeren havde i tankerne.

I flyet var Michaels sidemand en svensk fyr, som kendte til 3D-udviklingen. Michael forklarede ham idéen om at købe en 3D-scanner, som kunne lave præcise opmålinger af en kundes krop og på den måde lette processen ved køb af skræddersyede jakkesæt. Han fortalte også, at det var umuligt at finde en 3D-scanner til formålet.

“Vent et halvt år. Så er de der,” havde sidemanden sagt. Michael fortsatte sin søgen og et halvt år senere fandt han den teknologi han søgte.

Resultatet af investeringen i en 3D-scanner er ikke til at tage fejl af. Mond of Copenhagen åbnede i januar 2016 butik nummer to, som ligger i Aarhus og ifølge ejerne har givet sorte tal på bundlinjen fra begyndelsen.

Mond of Copenhagen More Creative

Fokus på den gode oplevelse med digital service

Fordi kundens mål gemmes i butikkens database kan en kunde altid besøge butikkens webshop og vælge model og tekstiler til et nyt sæt, som derefter produceres og sendes direkte til ham. Resultatet er et nyt skræddersyet jakkesæt bestilt og betalt på nettet.

Den digitale service spiller en væsentlig rolle i den oplevelse Mond of Copenhagen tilbyder kunden. Butikkerne har ingen kasseapperater. I stedet sker alle betalinger gennem virksomhedens hjemmeside, som kunden også har adgang til ved opstillede computere i butikkerne. Her indtaster kunden sammen med en medarbejder sin bestilling, så han også ser, hvordan han senere kan gøre det samme hjemmefra, når han ønsker en ny skjorte eller jakke.

De gemte data betyder samtidigt, at brødrene og deres ansatte har bedre mulighed for at koordinere med skrædderne. “Hvis vores skrædder ringer og siger, at det kan da ikke passe, at kunden har så store overarme, så kan vi gå ind og tjekke det i vores data. Teknisk set så står kunden jo stadigvæk i vores butik,” forklarer Michael.

Egentlig var det meningen, at webshoppen skulle fylde endnu mere i Mond of Copenhagens forretningsmodel, men det har vist sig, at mange kunder er glade for at komme forbi butikken og få en snak om materialer og farvevalg.

“Jeg må jo nok være ærlig og sige, at vi hurtigt opdagede, at en kundes personlige præferencer ikke kan aflæses af en scanner. Hvor lang en skjorte skal være, det er op til den enkelte kunde. Det kan du ikke lave en formel for. Det skal kunden selv kunne se og mærke,” forklarer Michael Birch Jacobsen.

3D-teknologien betyder dog stadig, at anden og tredje bestilling går væsentligt hurtigere end den første, hvor kropsmålene udføres. I dag er det særligt udlandsdanskere, som er glade for at gøre brug af online-bestillinger, så de altid kan få glæde af Mond of Copenhagens produkter lige meget, hvor de er. Derudover er produktionen i øvrigt flyttet til Portugal til fra Thailand.

Fremtiden for Mond of Copenhagen

Planen for Mond of Copenhagen er at åbne flere butikker – gerne både i og uden for Danmark. Her har digitaliseringen af kundernes bestillinger også nogle klare fordele. “Det at vi f.eks. overhovedet ikke bruger kasseapparater har helt klart gjort det nemmere at eskalere,” forklarer Michael Birch Jacobsen. Med de digitale system kan flere enheder nemlig let kobles op på det samme system.

Udover eskalering ser Michael Birch Jacobsen udviklingsmuligheder ift. generalisering af data og automatiske forslag til ændringer allerede inden varen kommer tilbage fra skrædderen.