Innovativ løftestol sætter skub i salget

raizer2_1

Virksomheden Liftup har sammen med designbureauet 3PART udviklet en løftestol, som med værdighed hjælper ældre og svage borgere, der er faldet. Stolen blev lanceret i starten af 2015, og salget har oversteget alle forventninger. Dette kommer ud fra en ambition om, at Liftup vil udvide produktporteføljen og nå nye målgrupper.

Et samarbejde, der tager velfærdsteknologien til nye højder

En ældre borger er faldet i sit hjem, og kan ikke komme op igen ved egen kraft. Hjemmehjælperen finder borgeren liggende på gulvet og kontakter en kollega, så de med fælles hjælp kan betjene liften, der kan løfte borgeren op igen. Det tager tid, før kollegaen dukker op, og imens må borgeren vente med tab af værdighed og fysisk ubehag til følge.
Ovenstående situation er hverdag i dagens Danmark, hvor ældre og svaglige mennesker ofte falder i eget hjem, og har brug for hjælp til at komme op.

Nu har den nordjyske virksomhed Liftup i samarbejde med designvirksomheden 3PART udviklet en løftestol, som bringer mere værdighed til borgerne og samtidig kan betjenes af en enkelt person.

Velfærdsteknologi er et marked med meget konkurrence, så Liftup var klar over, at det var nødvendigt med kræfter udefra:

”Vi havde brug for designkompetencer, som havde værktøjerne til at analysere behov og brugsmønstre i vores målgruppe, hvis vi skulle lave et produkt, hvor pris, design og funktionalitet går op i en højere enhed,”
Flemming Eriksen, administrerende direktør i Liftup.

Raizer – et uundværligt hjælpemiddel

Derfor kontaktede de designvirksomheden 3PART, der er særligt kompetente på området for velfærdsteknologi. Noget af det første, 3PART gjorde, var at involvere målgruppen i arbejdet, hvilket er en central arbejdsmetode for designvirksomheden, der ifølge administrerende direktør og partner, Simon Skafdrup, ser sig selv som brugernes advokat i designprocessen.

”Vi har beskæftiget os med denne målgruppe i 15 år, så vi ved, at det er helt essentielt at involvere både plejer og bruger tidligt i forløbet. Det skyldes først og fremmest, at de ligger inde med væsentlige krav og ønsker, som vi kan bruge i vores arbejde. Fx blev første prototype hurtigt dømt ude, fordi den vejede 18 ½ kilo, og plejepersonalet maksimalt må løfte ni kilo fordelt på to arme,”
Simon Skafdrup, adm. direktør og partner i 3PART.

Efter en stramt styret design- og udviklingsproces var Raizer en realitet. En løftestol der hurtigt og sikkert kan få en person op at stå, uden det er nødvendigt for plejepersonalet at tilkalde ekstra personale eller løfte, trække og skubbe.

En investering, der hurtigt betaler sig

Raizer har nu været på markedet i ca. et år, og salget går over alt forventning:

”Vi havde sat et forsigtigt mål om at sælge 100 i løbet af 2015. Det mål nåede vi allerede i marts, og vi har indtil nu solgt 300 stole,”
siger en glad Flemming Eriksen.

Stolene er primært solgt i Danmark, hvor den kommunale hjemmepleje som forventet har været en stor kunde. Mange kommuner kan ifølge Flemming Eriksen nemlig se fordelen i at investere de ca. 25.000 kr., som stolen koster, og dermed spare på udgifterne til assistance fra Falck, der typisk skal have mellem 3.500 – 5.000 kr. hver gang, de rykker ud.

Men også en lidt uventet kundegruppe har meldt sig på banen: plejehjemmene, hvor den nærmeste kollega ellers sjældent er langt væk.

”Her lyder forklaringen, at fordi Raizer er så nem at betjene og hjælpen sker med langt mere værdighed og tryghed end med en lift, så vil personalet hellere bruge den,” siger Flemming Eriksen.

Efter succesen med Raizer er Flemming Eriksen da heller ikke i tvivl om, at Liftup vil benytte sig af designkompetencer i fremtiden.

”Via vores samarbejde med 3PART har vi fået en helt ny måde at arbejde på, og med de resultater, vi har opnået, hverken kan eller vil vi undvære den tilgang til produktudvikling fremadrettet.”

Vækst via Design

Konferencen Vækst via Design satte fokus på, hvordan man skaber vækst og værdi i erhvervslivet. Konferencen blev afholdt i december 2015 af Design denmark og Business by Design, som i tæt samarbejde med More Creative arbejder for at styrke samarbejdet og partnerskabet mellem designere og designvirksomheder på den ene side og andre dele af det private og offentlige erhvervsliv på den anden. Samarbejdet mellem Liftup og 3PART, var et af de projektet der blev præsenteret som case og et godt eksempel til efterfølgelse.

Læs mere om Business by Design her.

Kontaktinformation

Virksomhed: Business by Design v. Design denmark
Navn: Jeppe Nørager
Title: Projektleder
Telefon: 25 73 72 30
E-mail: jn@designdenmark.dk
Web: www.vækstviadesign.dk