Fashion: Christian Stadil

Christian-Stadil-foto-af-Daniel-Karlsson

Christian Stadil
Iværksætter, ejer og CEO
THORNICO Group

Dine virksomheder indeholder mange brands – kan du fortælle os om din forretningsstrategi og din marketingindsats for at få global opmærksomhed på dine brands?

Vi er et konglomerat med over 120 driftsselskaber og mange brands, sektioner, industrier og så videre, så den måde vi arbejder på, er forskellig for hver virksomhed. Mange af vores virksomheder er markedsledere globalt set inden for deres sektor, for eksempel er vi ledende inden for shipping og fødevarerelateret teknologi, og vores genbrugsemballage fabrik er verdens største. Men et firma som vores sportswear brand Hummel er meget lille på markedet i forhold til mega brands som Adidas eller Nike.

Med hensyn til brandpositionering ser vi på markedet og forsøger altid at gøre noget lidt anderledes, noget nyt. Vi leder efter den unikke mulighed. Med Hummel er der så mange ting vi ikke kan gøre, som de store virksomheder har råd til at gøre, som at sponsorere OL i Barcelona. Hummel sponsorerede det danske hold, og det var meget succesfuldt, men det er svært at være oppe imod disse fyre.

Store sports- og modebrands kan få adgang til finansiering, som vi ikke kan. De har aktionærer fra hele verden. Hvem ejer Adidas eller Nike? Ingen ved det. Deres aktionærer er fra Storbritannien, Rusland, Kina, USA, Frankrig, Tyskland… og vi har én aktionær – mig – siddende i Danmark!

Så vores lukkede dør bliver vores åbne dør. Vi kan gøre ting, de simpelthen ikke kan gøre. Nike og Adidas tør eksempelvis ikke have projekter i Afghanistan, men vi har lige sponsoreret den afghanske nationale fodboldliga. Vi lavede trøjen til kvindernes landshold. Historien om, at piger spiller fodbold på et stadium, som tidligere blev brugt til henrette mennesker, blev set, hørt eller læst af over 500 millioner mennesker over hele verden gennem Associated Press, CNN, Huffington Post, CCTV i Kina osv.

Vi har også sponsoreret Christianias team, verdens største ‘hippie’-samfund. Da Snoop Dog kom til Danmark for at spille, brugte han Christiania t-shirten, da Bono kom til en fest med berømtheder som Helena Christensen m.fl., havde de alle disse t-shirts på. Sloganet på den siger ‘‘you never smoke alone’ – det er et spil på fodholdholdet Liverpools motto ‘you never walk alone’. At lave en t-shirt til en ‘hippie’-by er noget, Nike aldrig ville turde at gøre. De har ikke lov til at gøre det på grund af deres aktionærer. Så vores store mulighed med hensyn til brandpositionering og vækst, er at gøre, hvad de store fyre ikke tør gøre.

Hvordan skaber du en holdkultur, der kan opnå det?

På tværs af alle mine virksomheder, uanset størrelse, stræber vi efter at være unikke på markedet, mens vi hele tiden forbliver sultne og holder kreativiteten og innovationensflammen brændende. Hvordan gør vi det? For det første, når det kommer til idégenerering, er kvantitet lig kvalitet. Du skaber en kultur, der genererer mange ideer, så du har masser på bordet, for én af dem kan potentielt være rigtig god. Vi arbejder med risikovillighed, vi skal tage chancer, vi skal prøve. Og vi stræber efter at arbejde med at skabe mening – det er en stor del af vores virksomhedsprofil. Vi forsøger også at skabe virksomheder, hvor legesyge og humor er del af vores sprog, som vi arbejder, tænker og handler med hinanden ud fra.

Jeg tror ikke på ledelse baseret på frygt. Det har været neurobiologisk bevist, at det får medarbejdere og kolleger til at have et “fight or flight”-reaktion. Videnskabeligt forårsager dette en barriere for det underbevidste niveau af sindet. Vi samler alle vores bedste ideer fra det underbevidste; det bevidste niveau har et meget smalt bredbånd, så ledelse baseret på frygt lukker helt enkelt ned for kreativitet.

Hvad optager dig lige nu med hensyn til produktudvikling?

Vi taler for tiden om et nyt projekt, vi vil lave sammen med et af de største vidensbureauer i Europa og et af de største energiselskaber i Holland, hvor vi vil laver alger til en proteinkilde. Vi ekstraherer protein fra alger, og dermed tilbyder vi en ny vedvarende energikilde. Vi arbejder også på et projekt, hvor vi bliver verdens første firma til at lave sunde snacks baseret på proteiner fra æggehvider. Det har været en stor succes. Og vi ser på, hvordan vi kan bruge kunstig intelligens i vores maskiner ved at anvende robotter i fødevareproduktion.

I morgen samler jeg alle mine CEOs i Odense til vores årlige møde, hvor vi taler om vores tanker for det næste år, og som altid vil jeg sætte disruption på dagsordenen! Vi vil se på nye muligheder for hver virksomhed – for eksempel har Hummel et strategisk partnerskab med Macy’s i New York, så hvis du sidder langt ude på landet i Kina, kan du nu shoppe her via internettet, og hvordan kan vi bruge det? Vi stræber altid efter at være nysgerrige og ambitiøse.

Du er kendt for at løfte nye og unge mærker og talenter til fremtrædende stillinger – er det vigtigt for din forretningsmæssige tilgang? Er mentorskab vigtigt for dig?

Det er rigtig vigtigt. Jeg er med i den danske version af ‘Dragon’s Den’, hvor jeg møder unge iværksættere. Hvorfor står jeg på scenen med statsministeren for at tale om innovation? Det er fordi det er vigtigt for fremtiden. Befolkningstallet i Europa er faldende, men vokser enormt i andre dele af verden, så det er meget vigtigt at bygge for fremtiden. Det er vigtigt at støtte dansk talent og danske produkter. Og det virker – det danske marked for mode vokser og har nu et udbytte på omkring 1,5 mia.

I erhvervslivet er vi nødt til at forblive skarpe, og vejen til det er ved at arbejde med dem, der er unge af sind. Ikke bare unge mennesker, men folk der tænker kreativt. Vi kan lære meget af dem. Samtidig vil jeg gerne skabe muligheder for vores unge medarbejdere. Det er et privilegium at landets ‘top content guy’ kan deltage i et møde og forklare noget for alle vores unge medarbejdere, for at opbygge deres viden og styrker inden for iværksætteri.  

Kan du uddybe din ide om god karma?

Jeg har været interesseret i buddhisme i 30 år. Karma er et begreb, der er påvirket af hinduistisk og buddhistisk undervisning, men det handler ikke om religion. Det passer godt med vores filosofi, og vi bruger det i alt vores arbejde – vores ‘Company Karma’ har projekter over hele verden. Det handler om styrkelse gennem indbyrdes afhængighed og samhørighed. Dybest set er det troen på, at vi ikke kan være siloer, vi skal anerkende sted og forbindelse og konsekvenserne af vores handlinger.

Vi tror på, at vi kan kombinere forretninger med at gøre noget godt. Og vi arbejder med karma gennem vores tre main management søjler: Karma driver vores corporate social responsibility (CSR) og key performance indicators (KPI’er), hvor vi måler på at reducere antallet af arbejdsulykker, reducere energiforbruget og reducere kemikalier i tøjproduktion. Vores anden søjle handler om at gøre det godt på en god måde. Og vores tredje søjle handler om at skabe mening internt. Virksomheder, der arbejder med mening, giver også flere penge – det er så vigtigt at skabe følelser. Jeg er verdens eneste CKO (Chief Karma Officer)!

Aarhus 2017s nøgleværdier er baseret på bæredygtighed, mangfoldighed og demokrati. Er en social enterprise en del af dit større billede?

Bæredygtighed er hjørnestenen i vores nations DNA, det er en del af hvem vi er. Vi var det tredje land til at give kvinder stemmeret, vores historie om frivilligt arbejde … alle disse ting kommer ud af den danske tankegang om fritænkning, som er forbundet med bæredygtighed – ideen om at vi er en del af et større samfund. Det går helt tilbage til vikingerne – folk tror, at de kun plyndrede, men det er ikke tilfældet. De fik tingene til at fungere, hvordan man overlever sammen og hvordan man holder maden frisk – det kræver innovation. Vi skal være mere innovative i norden end i syden, hvor tingene kommer lettere. Det er bare den bitre sandhed!

Hvad er du mest begejstret for, når du ser arbejdet hos nye fashion- og produktdesignere?

Bæredygtigt design er meget interessant. Unge designere ser på, hvordan man kan reducere vores aftryk, og teknologien er en af de vigtigste måder at gøre det på. For eksempel arbejder vi på at måle ting gennem luften, som dit blodtryk eller din svømmedistance.

God mode er altid på mode. Det ser altid friskt ud. Personligt kan jeg godt lide at blande ting for at skabe kontrast – og jeg bærer ikke altid mine egne brands. I går var jeg iført et Norse jakkesæt med Hummel trainers for eksempel.

Jeg elsker at retro design stadig er cool. Jeg elsker japanske brands. Men jeg er også meget begejstret for, at vi lige har købt det største kvinde brand i landet, Stine Goya, som er de skarpeste generiske signaturbrands i Danmark.

Hvordan kan kultur og forretning arbejde sammen for at maksimere mulighederne?

Jeg får så meget inspiration fra kulturen. Jeg blev kaldt ‘Hollywood insider’ i skolen, fordi jeg vidste alt om film, og jeg læser stadig 2 bøger om ugen og elsker at samle på kunst.

Det handler om, hvordan vi arbejder med fortællinger – kunstnere fortæller altid historier. Vi får masser inspiration fra kunstnere, og vi samarbejder ofte med dem, for eksempel i ‘Hummel artist’s editions’ og andre projekter.

Jeg er så inspireret af dette emne, at jeg skrev en bog med den Aarhus-baserede professor Lene Tanggaard om den danske kreativitetsmetode. Den hedder ‘I bad med Picasso’ og er oversat til mange andre sprog. Den ser på, hvorfor vi proportionelt set har så mange succesfulde mennesker i de kreative erhverv i Danmark.

Hvilke tendenser fra dansk mode, tror du, vi kommer til at se i fremtiden?

Danmark er nu landet med den største industri inden for bæredygtig mode i verden. Nogle af de vigtigste aktører inden for miljøproduktion er danske,  og de arbejder på alle mulige fremskridt, som at reducere vandforbruget, styrke værdikæden og eliminere børnearbejde i modeproduktion. Jeg er begejstret for stærke danske brands som Hummel og Stine Goya. Vi udvikler en indefra og ud tilgang gennem vores internationale online detailhandel og samarbejde med nogle af de bedste globale modebutikker.

Læs flere spændende casehistorier fra kreative erhverv her.