Design: Marie Kristine Schmidt


Skærmbillede 2017-10-02 kl. 10.52.15
Marie Kristine Schmidt
Vice President, Brand, Design og Marketing
Bang & Olufsen

Bang & Olufsen er en ikonisk flagskibvirksomhed med en massiv global rækkevidde og et ry for at levere akustik af høj kvalitet. Med en sådan historisk dybde i virksomheden, hvordan holder du ikonet relevant for det moderne marked?

Bang & Olufsen er baseret på nogle centrale kvaliteter: design, akustik, behagelige interfaces og produkter af høj kvalitet. Disse kvaliteter deles med vores kunder og forbliver relevante over tid. Alle vores produkter tjener et meget specifikt formål, og vi forfølger dette formål ubarmhjertigt i vores designproces. Vi fokuserer på innovation snarere end nyskabelse. Vi sætter mennesker før teknologi og vores produkter er aldrig popsmarte. Vores produkter er designet til at holde, og de kommunikerer deres formål gennem et meget rent og luksuriøst enkelt sprog.

Hvordan forbedrer det jeres markedsvilkår, at I undersøger brugernes oplevelser med jeres produkter?

Bang & Olufsen er en designdreven virksomhed, så vi sætter altid kunderne i centrum for vores innovation. Dette indebærer at udføre dybdegående forskning, bruge tid sammen med kunder og forbrugere for at identificere problematikker, mønstre og indsigter, som sætter gang i koncept- og designprocesser.

At udbygge og vækste vores marked handler om at forstå, hvordan teknologien passer ind i vores kunders liv nu – og i fremtiden.

Bang & Olufsen har været ‘go-to’-produkt for folk, der ønsker kvalitetslyd. På det seneste er I rykket ind på det bredere hjemmemarked med nye cool og ikoniske produkter. Er dette tendensen for virksomhedens fremtid?

Teknologi muliggør mange nye ‘use-cases’ for, hvordan folk lever og forbruger musik og indhold. At levere højkvalitets lydoplevelser er kernen, men hvordan vi designer oplevelsen er afhængig af formålet med brugen. Leder du efter et fantastisk par hovedtelefoner, en bærbar højtaler der er lille nok til at tage med overalt? Eller søger du de bedste højttalere til immersiv lytning i dit hjem? Brugerbehov dikterer, hvordan vi bruger vores genstande, men en ting er sikker – du vil få en oplevelse med meget høj kvalitet under alle omstændigheder.

Hvordan følger Bang & Olufsen med udviklingen, når det teknologiske miljø ændrer sig hurtigt?

Kort sagt holder vi os i front ved først at zoome ind på, hvad vi er gode til og fordoble det. Og for det andet samarbejder vi med andre stærke virksomheder, så vi kan udnytte deres styrker og platforme. Vores strategi er at udvikle på åbne platforme og tilføje den ekstra cool oplevelse på toppen – og det er, hvordan vi forbliver relevante.

Du har for nylig arbejdet med glaskunstnere i Milano – har du planer om at samarbejde med andre kunstnere og håndværkere i fremtiden, og hvordan forbedrer det jeres brand?

Ja bestemt. Og vi har arbejdet sammen med andre kunstnere før, ligesom Miya Ando, hvis arbejde med aluminium er virkelig interessant og af høj faglighed – netop aluminium har i årtier været et nøglemateriale for B&O.

Der er ingen tvivl om, at arbejdet med kunstnere udfordrer os, og det bringer nye vinkler og perspektiver ind. Så det er bestemt ikke sidste gang, vi vil gøre det. Vi har altid brug for at udfordre os selv til at holde os i front.

Skærmbillede 2017-10-02 kl. 10.54.56

Hvad er fremtidens trends inden for lydteknologi og brugere?

Lyd bliver mere og mere vigtigt i vores liv. Efter en nedgang i lydkvaliteten på grund af ændrede filformater inden for musik mv., søger markedet igen en bedre lydkvalitet. Vi ser en vækstrate på vinyl.

Vi ser flere og flere mennesker, som virkelig går op i det akustiske miljø i private og offentlige rum. Og vi ser en stigning i den almene interesse for lyd.

En anden tendens er, at vi forventer mere fleksibilitet i vores hjem. Hjemmet skal tage højde for mange forskellige ting og tjene flere formål. Vi er allerede fokuserede på at designe til dette øgede behov for fleksibilitet, og dette er et område, hvor man kan forvente at se flere interessante produkter fra Bang & Olufsen i fremtiden. Et eksempel er konceptet lydzoner, som vi er dybt involveret i.

I Aarhus 2017-programmet har vi en teaterpræsentation fra det førende britiske selskab Blast Theory, der hedder ‘2097: We Made Ourselves Over’, en teknologibaseret sci-fi-oplevelse. Hvor vil Bang & Olufsen være i 2097?

Ha – godt spørgsmål! Det er let at falde i en meget filosofisk tilstand her. Men lad mig give det et forsøg.

Når man ser omkring 80 år frem, er det tydeligt, at teknologien vil ændre sig radikalt fra, hvor vi er i dag. Med det sagt, så er der nogle evige sandheder for os som mennesker: Vi er følelsesmæssige. Vi hører. Vi føler. Vi ser. Og jeg tror, det er sikkert at sige, at både design og musik er her for at blive.

Så hvad betyder det for Bang & Olufsen? I 2097 vil vores hvorfor? højst sandsynligt ikke have forandret sig så meget som vores hvad? og hvordan? i processen med at forblive relevante for vores kunder.

Læs flere spændende casehistorier fra kreative erhverv her.