Design får andre til at vokse

Lars Vejen

Arkitekt og designer Lars Vejen har blik for, hvordan hans enmands-virksomhed og viden om design kan skabe vækst i andre virksomheder. Han har bl.a. designet et innovativt akustikloft til en stor tysk kunde og et matchende tæppe for Ege.

Tekst: Marianne Gregersen
Foto: Niels Åge Skovbo

Et spisebord, et køkken, lamper og en loungestol designet for Randers-virksomheden JENSENplus, en serie glasvaser for glaspuster Mikkel Yerst i Silkeborg og adskillige produkter for bl.a. svenske, tyske og japanske kunder.

Det er nogle af de 60 unikke produkter, arkitekt og designer Lars Vejen har designet, siden han forlod arkitektskolen i Aarhus for 20 år siden. Han brænder for at sidde med sin skitseblok oppe under taget i sit design studio i Aarhus men lige så meget for at komme ud på produktionsvirksomheder og samarbejde med dem.

Foreløbig har han løst design-opgaver for produktionsvirksomheder som Cembrit, Dansign, Ege, Fermacell, Innolux, Vahle og Veksø. Og Lars Vejen er begejstret for Business by Design, som er et af de fire partnerskaber i Region Midtjyllands satsning More Creative.

”Det stimulerer og styrker både produktionsvirksomheder og designere som mig selv til at samarbejde. Det er spændende at være med til at gøre værdien af design synligt overfor andre virksomheder”, siger han.

Et yderst vigtigt forum

More Creative er et yderst vigtigt forum til at bringe de to parter sammen, mener Lars Vejen, som finder stor faglig tilfredsstillelse ved at være med til at udvikle produkter, der kan tilføre værdi til produktionsvirksomheder.

”Virksomheder, der har produceret dimser i flere generationer, står på et sårbart fundament, fordi man andre steder i verden kan producere dem billigere. Jeg vil meget gerne samarbejde med dem og hjælpe dem med forvandlingen fra en ”usynlig” produktionsvirksomhed til en virksomhed med et synligt design.”

Lars Vejen har deltaget i flere More Creative-arrangementer støttet af Region Midtjylland. Han fremhæver ”Designinitiativet” i Skanderborg, som handlede om, hvordan man bringer mere kreativitet ind i virksomhederne.

”Det var et virkelig godt arrangement. Jeg kom bl.a. i gruppe med en fra Ege Tæpper. Ham fortalte jeg om et spændende produkt, jeg var i gang med for en stor tysk kunde, som jeg tænkte kunne være interessant at designe et matchende tæppe til.”

Ege blev straks tændt på idéen

Lars Vejen blev efterfølgende inviteret til Ege, som straks blev tændt på hans idé om at supplere produktet med en serie tæpper.

Kunden var den store tyske virksomhed Fermacell, som kontaktede Lars Vejen, selvom de aldrig havde brugt en designer før. De efterspurgte et innovativt lyddæmpende loft. Og nu er Fermacell ACOUSTIC stærkt på vej ud i landets førende byggemarkeder. Og Ege sælger et cradle to cradle certificeret tæppe, som matcher perfekt.

”Et tæppe og et loft i samme design skaber et harmonisk rum arkitektonisk. Og de to internationale virksomheder kender nu hinanden via mit design, og de kan henvise til hinandens produkter og begge opnå mersalg”, påpeger Lars Vejen.

Succes med at tænke skævt

Han har hidtil haft succes med at tænke lidt skævt i hans solo-virksomhed.

”I stedet for at fokusere på at designe endnu en stol i den danske designtradition, vil jeg hellere fokusere på at revolutionere virksomheder, der ikke bruger designere men har fantastiske produkter, som kan tilføres mere værdi ved hjælp af godt design”, fortæller han om sin forretningsfilosofi.

Den har vist sig at være klog. For han har flere vellykkede samarbejder med produktionsvirksomheder bag sig. I samarbejde med Veksø har han designet et stort, rundt møbel i plast, som vækker interesse hos festivalarrangører og innovative indrettere.

”Virksomheden er en traditionel produktionsvirksomhed, som godt kunne tænke sig et utraditionelt produkt. For mig er det spændende at blive inviteret indenfor i sådan en virksomhed, som er åben overfor at gøre tingene på en anden måde”, siger Lars Vejen.

Virksomhed vil gerne udfordres

Han har også designet for fibercement-virksomheden Cembrit i Ålborg.

”De ville gerne udfordres i den måde, de tænker produkter på, i stedet for at gøre som de plejer, og de gav mig frie hænder til at udfordre dem og deres materiale. Det blev bl.a. til en lampe i fibercement som finske Innolux i dag producerer med Cembrit som underleverandør, og som jeg er ret stolt af”, fortæller Lars Vejen med et smil.

Han er en detaljens mand og vil gerne selv bestemme hver eneste møtrik i hans design. Trend er et ord, der skurrer i Lars Vejens ører. Han tror på design, der er klassisk og holder i længden, også fordi det er mest bæredygtigt. Og så tror han på samarbejde og tværfaglig synergi.

Så meget at han i efteråret arrangerede en udstilling ”Design Collaborations” først i Turbinehallen i Aarhus og senere i Bellacentret i København på northmodern Design Messen. Målet var at inspirere andre designere til at tænke i de baner, og produktionsvirksomheder til at få øjnene op for, at de kan opnå konkurrencefordele og få tilført ekstra værdi til deres produkter gennem design.