HEADSTART FASHION

screen-shot-2016-10-10-at-13-53-28Formål

HEADSTART FASHION (HSF) skal gøre Region Midtjylland til Danmarks nye kraftcenter for mode og skal samtidig være et knudepunkt, der binder modebranchen i regionen sammen og skaber relationer til resten af Danmark og udlandet. Formålet med HEADSTART FASHION er at bidrage til mere vækst, udvikling og sammenhængskraft i modebranchen med udgangspunkt i Region Midtjylland.

Tilsammen tegner regionens virksomheder sig for ca. 75 pct. af den danske branches samlede omsætning. Alene i Aarhus Kommune er der omkring 350 moderelaterede virksomheder hvoraf 90% har under 10 ansatte. De mellemstore og store modevirksomheder er generelt i positiv udvikling, mens udviklingen er mere blandet for de små, der har sværere ved at vokse og overleve. Ca. 40 pct. af de små modevirksomheder overlever ikke de første år. Der er derfor et uforløst potentiale i den samlede klynge af mode- og tekstilvirksomheder.

Der er heller ikke tradition for at søge netværk og partnerskab i branchen men en analyse fra Styrelsen for Forskning og Innovation og regionerne viser ifølge Cluster Excellence Denmark, at netværk og klynger bidrager markant til at understøtte virksomhedernes innovation og kompetenceudvikling

Det succesfulde modehus CLAIRE Group, der har hovedsæde i Ikast og beskæftigere mere en 200 ansatte, fik sidste år besøg af HEADSTART FASHION PRESS DELEFATION bestående af indflydelsesrige bloggere samt danske og udenlandske magasiner.

”BESTSELLER deltager i og bakker op omkring det kommunale og regionale vækstinitiativ HEADSTART FASHION, der kan være med til at skabe synergi, hjælpe små modevirksomheder på vej samt bidrage til markedsføringen af Aarhus og Region Midtjylland som et væsentligt mode hotspot.”

– Mogens Werge, CSR og kommunikationsdirektør BESTSELLER

Det succesfulde modehus CLAIRE Group, der har hovedsæde i Ikast og beskæftigere mere en 200 ansatte, fik sidste år besøg af HEADSTART FASHION PRESS DELEFATION bestående af indflydelsesrige bloggere samt danske og udenlandske magasiner.

“Vi havde i 2016 fornøjelsen af at kunne invitere HSF PRESS DELEGATION indenfor i vores hovedsæde i Ikast. Besøget gav os en unik mulighed for at fremme CLAIRE Group som en værdiskabende og ansvarlig virksomhed, men i ligeså høj grad at opbygge en endnu stærkere relation til modepressen. Foruden at øge kendskabsgraden til CLAIRE Group eksponerede vi også vores tiltag “SyLab” – et eksperimenterende lab, der via optimering af processer og automatisering skaber rammerne for en potentiel syproduktion i Danmark”

– Nikolaj Hust, medejer Claire Group

“Som nyopstartet virksomhed er det uvurderligt at være en del af et stærkt netværk, og netop derfor valgte jeg, at søge kontorplads i Headstart Fashion House. Her får jeg rig mulighed for at spare med andre nystartede og etablerede virksomheder. Derudover er min nye kontorplads placeret i flotte lokaler med en god central beliggenhed og jeg har samtidig fået et medlemskab af brancheorganisationen Dansk Mode & Textil. Med DM&T medlemskabet får jeg adgang til de helt samme ydelser som andre medlemmer, men da Headstart Fashion har tegnet én stor medlemskabsaftale for Headstart Fashion House, får jeg adgang til ydelserne på meget fordelagtig vilkår. Ved siden af de mange fordelagtige tilbud glæder jeg mig meget til at blive en del af fællesskabet i modehuset,”

– Fortæller den unge modedesigner Alexandra Frankø.

 

Læs HEADSTART FASHIONs nyeste rapport, som viser et tilbageblik på 2016, og hvilken fantastisk fremgang de har haft siden HSF så dagens lys tilbage i april 2016.

  • HEADSTART FASHIONs vision er at bidrage til at realisere modeindustriens potentiale ved at øge klyngebevidstheden og højne kompetenceniveauet blandt de midtjyske modevirksomheder.
  • Region Midtjylland skal være et internationalt anerkendt kraftcenter inden for mode. HSF skal være det knudepunkt, der binder modebranchen i regionen sammen og skaber relationer til resten af Danmark og udlandet.

Mission

  • HEADSTART FASHIONs mission er at bidrage til mere vækst, udvikling og sammenhængskraft i modebranchen med udgangspunkt i Region Midtjylland.

Strategi

  • HEADSTART FASHION vil nå målet ved at have store ambitioner samtidig med at arbejde lavpraktisk med afvikling af konkrete værdiskabende aktiviteter baseret på efterspørgsel fra virksomhederne.
  • HEADSTART FASHION vil skabe forankring i branchen via tæt kontakt med og inddragelse af modevirksomhederne.
  • HEADSTART FASHION vil etablere innovative samarbejder og afprøve nye koncepter med henblik på at vise modevirksomhederne nye muligheder. HSF skal turde løbe en kalkuleret risiko og igangsætte uprøvede tiltag – det kræves der for at udvikle branchen.
  • HEADSTART FASHION skal samarbejde med mange forskellige interessenter, når det kan styrke målsætningen om at skabe mere vækst, udvikling og arbejdspladser.
  • HEADSTART FASHION bidrager til vækst ved kontinuerligt at afvikle forretningsudviklings- og netværksaktiviteter for modebranchen i Region Midtjylland.
  • HEADSTART FASHION interessevaretager og synliggør modebranchen i Region Midtjylland med henblik på at skabe mere opmærksomhed omkring branchen lokalt, regionalt og nationalt. Det skal og kan kun realiseres i tæt samarbejde med branchens aktører.

Mål

  • HEADSTART FASHIONs langsigtede mål er, i samarbejde med modebranchen, at skabe mere vækst, udvikling og arbejdspladser. Samtidig skal Region Midtjylland synliggøres som et mode kraftcenter.

Hvordan?

  • HEADSTART FASHION afvikler kontinuerligt forretningsudviklings- og kompetenceudviklingsforløb samt netværksaktiviteter i Region Midtjylland. Samtidig synliggøres modebranchen med henblik på at skabe mere opmærksomhed omkring branchen i RM.

Hvem?

  • For at indfri ambitionerne arbejder HEADSTART FASHION tæt sammen med modebranchen herunder flere markante organisationer som eksempelvis Dansk Mode & Textil, Innovationsnetværket Lifestyle & Design Cluster, uddannelsesinstitutioner som VIA Design samt små, mellemstore og store modevirksomheder.

Eksempler på HSF aktiviteter

  • NEXT LEVEL FASHION   Udviklingsforløb for etablerede modevirksomheder.
  • From Fashion To Business   Udviklingsforløb for mindre modevirksomheder
  • PR EVENT   Besøg af internationale og nationale PR-folk, stylister og bloggere. Showcase af mindre regionale brands. Besøg ved udvalgte regionale modevirksomheder.
  • Morgenseminarer   Morgenseminarer med fokus på eksempelvis IT i modebranchen.
  • Inspirationsoplæg   Inspirationsoplæg med succesfulde personligheder i mode- og livsstilbranchen.
  • Konferencer   Konference med fokus på talent/cross over i samarbejde med SPOT festival (SPOT+) og VIA Design. Konferencer i samarbejde med DM&T
  • Mode Film Festival   Film festival i samarbejde med Copenhagen Fashion Film.
  • Prisoverrækkelser   Modebranchen hædres. Prisoverrækkelser i samarbejde med Smarteyes, Danske Bank, BESTSELLER, Kunstakademiets Designskole, VIA Design, Designskolen i Kolding.
  • Modeshow   VIA Design Modeshow med dimittenderne
  • HSF EXECUTIVE NETWORK   Betalingsnetværk for direktører, ejerledere og folk placeret på strategisk niveau i modevirksomhederne 
  • MY WAY   Rollemodellerne. ”MY WAY” er en serie interviews, som portrætterer menneskene bag succesfulde modevirksomheder

Join us!

Er du en del af modebranchen, og vil du gerne styrke din forretningsudvikling, øge dit netværk, udvikle dig fagligt eller have inspiration? Så kan du også deltage i mange af vores værdiskabende aktiviteter. Nogle aktiviteter er betalingsarrangementer mens andre er gratis. Nogle aktiviteter henvender sig bredt til modebranchen mens andre er henvendt til specifikke målgrupper.

Følg løbende med i netværksaktiviteterne fra HEADSTART FASHION her. Kontakt os venligst på cc@headstartfashion.dk, hvis du har spørgsmål.

Se filmen fra HSF Press Delegation som blev afholdt den 18. maj 2017:

 

Kontakt

Christian_Chapelle_15_1

Partnerskabsleder

Christian Chapelle
cc@headstartfashion.dk
+45 24 207 207

Facebook-ikonWeb-ikonInstagram-ikonEmail-ikon