MY WAY: It’s Got to Feel Right

HEADSTART FASHION MY WAY

OM MY WAY

Både i Aarhus og resten af Midtjylland findes der modevirksomheder med inspirerende historier, som fortjener at blive foldet ud. Virksomheder med forskellige brancheindgangsvinkler, som er værd at dykke ned i, fordi de, på hver sin måde, har formået at skabe noget interessant og langtidsholdbart. MY WAY er en serie under HEADSTART FASHION, som portrætterer disse virksomheder og de mennesker, som har skabt dem.

Da Henrik Hansen og Lena Trend Hansen i 2005 besluttede sig for at købe LauRie, var deres kendskab til tøjbranchen lig nul.

Den detalje afskrækkede dog ikke parret, som efter en udstationering i USA havde fået amerikanernes entreprenørånd ind under huden. Desuden vidste de en masse om eksport, og LauRie var allerede dengang meget eksportorienteret. Henrik og Lena tog chancen, og det har vist sig at være en fordel, at de ikke er flasket op i tøjbranchen.

Maskiner og tøj. Ud over at sidstnævnte kan fremstilles på førstnævnte, er der i de flestes bevidsthed et stykke vej mellem maskinbranchen og tøjbranchen. I hvert fald når vi taler maskiner til byggeri og tøj til menneskekroppe. Ikke desto mindre var det denne vej, Henrik Hansen og Lena Trend Hansen gik, da de i 2005 købte LauRie. Et par år forinden havde de været udstationeret i Chicago, fordi Henrik skulle starte et kontor op for en maskinvirksomhed – og han befandt sig så godt i rollen, at han havde svært ved at agere mellemleder med en direktør over sig, da parret vendte tilbage til Danmark.

”Jeg havde helt mistet lysten. Så jeg tænkte, at enten måtte jeg blive postbud, så jeg kunne køre alene rundt på cykel og dele nogle breve ud – eller også måtte vi se, om vi kunne finde en virksomhed, vi kunne købe. Lena kommer fra en entreprenørfamilie, hvor de fleste er selvstændige, så det lå meget i hendes gener at komme ud og prøve selv. Vores oplevelser i USA har været med til at skubbe til idéen. Der er en anden ånd derovre. Der er højt til loftet, og folk er meget entreprenante, så hvis du har en eller anden idé, støtter alle op om den. Yeah! Great, let’s do that!” fortæller Henrik med imiterende stemme, da vi har taget plads om rundbordet på hans kontor i Risskov.

Hans partner – professionelt og privat – er ude efter kaffe, og da hun kommer tilbage, stiller hun en kop med teksten ”Verdens Bedste Mor” foran HEADSTART FASHIONs udsendte. En gravid mave, som kun har to måneder igen, er ganske vist svær at skjule, men det er alligevel en sød gestus, der viser overskud og betænksomhed. Som interviewet skrider frem, viser det sig at være meget kendetegnende for parrets måde at drive forretning på – mere om det senere. Først: Hvorfor kaste sig over en tekstilvirksomhed, når det er maskiner og byggeri, man har forstand på?

HEADSTART FASHION MY WAY

Fra skurvognssnak til tekstilsnak

”Nogle gange lander man bare i noget helt andet end det, man regnede med. Et par år efter, vi var kommet hjem fra USA, begyndte vi at lede efter en virksomhed, vi kunne drive videre. Vi er begge to eksportuddannede, så det skulle være en virksomhed med en form for internationalitet, og så skulle den kunne lønne os begge to uden at være for stor,” forklarer Lena. Ud over de brancher, de allerede kendte indefra, interesserede de sig for grøn energi og nanoteknologi, men her var der intet til salg. Parret endte derfor med at sende en køberprofil til deres bank, og inden længe holdt de møde med en erhvervsrådgiver, som spurgte dem, hvad de mente om tøjbranchen.

”Vi vidste intet om tøjbranchen, så vi kunne slet ikke forholde os til den. Jeg havde været vant til en masse skurvognssnak i et meget maskulint miljø, så der var tale om noget af et spring. Men vi gik hjem og tænkte over det og prøvede at se lidt anderledes på den virksomhed, erhvervsrådgiveren havde præsenteret os for, nemlig LauRie. Kunne dén være spændende? Den var allerede meget eksporttung dengang, og vi vidste jo noget om at eksportere,” genkalder Henrik sig.

Godt design kan ikke stå alene

Hvis man så bort fra den lille detalje, at LauRie siden 1987 havde levet af at fremstille lige netop tøj, var virksomheden på mange måder perfekt for parret. Og måske ville den vise sig at byde på en masse spændende aspekter, hvis man gik til den, som man ville gå til en hvilken som helst anden forretningscase – med fokus på at få hjulene til at dreje rundt på den mest hensigtsmæssige måde.

Fordi deres erfaring med branchen var ikke-eksisterende, betingede de sig, at det ægtepar, som i sin tid etablerede LauRie, fortsatte et par år – ind til Henrik og Lena følte sig klar til at flyve selv. I dag, 11 år senere, er der ikke det hjørne af virksomheden, de ikke kender – og tøjbranchen, den har de også lige så tæt inde på livet som sømmene i bukselinningen. Alligevel er det fortsat hele maskineriet rundt om produkterne, der interesserer Lena og Henrik mest.

”Vi taler utrolig meget om værdikæder her i huset. Vi er klar over, at det kan lyde lidt klicheagtigt, når vi siger, at vi skal være stærke i alle led, men vi oplever ikke desto mindre, at der er mange, som ikke har det fokus. Det samme gjorde sig gældende her, da vi overtog virksomheden. Der var en opfattelse af, at hvis bare man havde et godt design, så skulle det nok gå alt sammen. Og selvfølgeligskal man have et godt design! Men hvis ikke man samtidig fokuserer på indkøb, lager, økonomi osv., kan det gode design være lidt ligegyldigt,” siger Henrik bestemt.
En meningsfuld leveregel
Man kan mene meget om kommunikationsbureauer, som tager sig godt betalt for at hjælpe virksomheder med at finde ind til kernen af deres DNA for dernæst at formulere det i et payoff, man måske selv kunne have fundet på. Men ligesom LauRie har haft godt af at få nye øjne på sig i forbindelse med ejerskiftet i 2005, mente Henrik og Lena, at et blik på virksomheden udefra kunne være værdifuldt. Med hjælp fra et bureau i København, virksomhedens i alt 22 medarbejdere og en hær af gule sedler klæbet fast til væggene fandt de frem til et payoff, som kort og kraftfuldt beskriver essensen af LauRies identitet.

”I alt, hvad vi gør, skal det føles rigtigt. Og da vi jo er en international virksomhed: It’s got to feel right. Vi skal hele tiden kunne stille os selv de her spørgsmål: Føles det rigtigt? Hvad med den måde, du lige behandlede den der medarbejder på – var det okay? Har du det godt indeni? Eller hvis du sidder med en kunde – er det, du sidder og tilbyder, egentlig fair? Har du det godt, når du går ud derfra? It’s got to feel right er et payoff, men det stikker dybt, og det er blevet en rigtig, rigtig god leveregel i huset,” forklarer Henrik.

Død over udråbstegn

En virksomheds værdier er noget, man efterhånden bliver præsenteret for på en hver hjemmeside med respekt for sig selv, og det kan somme tider være svært at skelne forskellige virksomheders værdier fra hinanden. På den måde kan de godt komme til at virke lidt hule og betydningsløse. Hvordan kommer det til udtryk, at I arbejder efter levereglen om, at det skal føles rigtigt?

”Det gør det bl.a. i forhold til produktionsledet. Da vi overtog virksomheden, fandt vi hurtigt ud af, at kommunikationen med producenterne inden for tøjbranchen faktisk foregår i et ret hårdt sprog. Man er meget sur, hvis kvaliteten ikke er præcis, som man gerne vil have den, og man bruger mange udråbstegn. Det har vi gjort op med. Hos os er udråbstegnstasten opbrugt for tid og evighed,” eksemplificerer Lena.

Tøjbranchens snørerier

”Det kommer også til udtryk ved, at vi mener det, når vi siger, at LauRie er en ærlig samarbejdspartner. Når vi modtager varer, tæller vi dem, og hvis vi modtager en kasse med 100 enheder, når der faktisk skulle have været 147, ringer vi og siger det. Det er producenterne vant til. Det, de ikke er vant til, er, at vi også ringer, hvis de har overleveret. Det er overraskende for dem, og i starten var de meget forundrede over, at vi gjorde det. I tøjbranchen er der en kultur, hvor folk går og snører hinanden lidt, hvis de kan slippe af sted med det,” siger Henrik og fortsætter:

”Jeg siger ikke det her for at lyde frelst, men vi har det sådan, at hvis vi ikke kan drive en virksomhed på en ordentlig måde, så vil vi ikke. Det skal simpelthen kunne lade sig gøre. Lad være med at snyde folk rundt omkring på din vej. Lad være med at falde for at få en stor, fed ordre, hvis du inderst inde ved, at der købes ind på en begejstring, og at det er helt urealistisk, at indkøberen får solgt det hele.”

Et spørgsmål om tillid

For som Lena indskyder: ”Der kan jo altid suppleres op fra lageret efterfølgende.” På samme måde er der hos LauRie en lidt anden tilgang til sælgere, end man normalt oplever, forklarer Henrik: ”Når vi ansætter nye sælgere, og de fortæller, hvor mange de kan besøge om dagen, og hvor store ordrer de kan lave, imponerer det os ikke voldsomt. Vi kigger på det enkelte menneske. Virker han tillidsvækkende? Kan han blive en god rådgiver? Når en af vores sælgere besøger en butik, skal det være en selvfølge, at han taler med personalet på gulvet i stedet for bare at gå direkte ind til indehaveren bagved. Hvis personalet først opfatter dig som arrogant, kan du være stensikker på, at de ikke gider sælge dine varer!”

Når jeres indstilling til tingene på den måde er lidt utraditionel, handler det så om, at I ikke er ”vokset op” i tøj- og modebranchen?

”Det tror jeg i høj grad, det gør. For hvis vi var det, var vi måske blevet skolet anderledes. Så havde vi måske lært, at de der producenter, de skal bare holdes til ilden, og du skal presse dem ned til sidste cent, og du skal tale med store bogstaver,” siger Henrik.

Produktion i Europa

Nærværende interview er kommet til at kredse mere om produktion, end det oprindeligt var tanken. Men ligesom man aldrig ved, om man havner i tøjbranchen, selvom det er maskinbranchen, der er hjemmebanen, er en interviewsituation som et åbent landskab, der byder på mange forskellige ruter. Først når man sidder dér og spørger og lytter og spørger noget mere og lytter noget mere, bliver det klart, hvilken rute der er mest spændende. Hvor det i virkeligheden er, de mennesker, man taler med, har noget på hjerte.

For Henrik og Lena er det en hjertesag, at alle led i værdikæden skal føles rigtige, og mange ting relaterer sig derfor til produktionsforholdene. Af samme grund ligger det parret meget på sinde, at alt, hvad vi finder i LauRies sortiment og kollektioner, bliver produceret i Europa.

”Det er ikke fordi, der ikke findes gode producenter i Asien, men arbejdsforholdene er alt andet lige bedre her i Europa, og de Oeko-Tex-certificerede metervarer, som vi fokuserer på, er mere tilgængelige her. Ja, faktisk er de efterhånden normalen, hvilket vi ikke har oplevet er tilfældet i Asien. Vi sender varer på markedet, som ikke indeholder allergifremkaldende kemikalier – hvilket rigtig meget tøj faktisk gør. Så husk at vaske det, inden du tager det i brug,” siger Lena og kigger på den babybule, der rører ved kanten af det runde bord.

HEADSTART FASHION MY WAY

Minimalt aftryk på miljøet

”Vi vil gerne sætte så lille et aftryk på miljøet som muligt, fordi bæredygtighed er vigtigt for os. Men på sin vis er det sjovt, at det er så stort et fokusområde for os. Den kvinde, LauRie henvender sig til, er ikke særligt bevidst om det. Direkte adspurgt vil hun gerne leve bæredygtigt, men hun handler ikke efter det. Hvis hun står med to bluser, der ser rimelig ens ud, og den ene er 300 kr. billigere end den anden, tager hun den billige, selvom det er den dyre, der er det bæredygtige valg,” forklarer Henrik, men Lena indvender:

”Jeg synes altså også, det har noget med skepsis at gøre, Henrik. Hun er skeptisk over for de informationer, hun får – men hun vil gerne have dem. Der findes bare så ekstremt mange informationer på markedet, og de er enormt svært at sortere i – så hvis den billige bluse måske ligefrem er lige så flot som den dyre, er det nemmere at tage den lige i købsøjeblikket.

Henrik får det sidste ord: ”Ikke desto mindre er der rigtig mange af dem, vi sammenligner os med, som ikke fokuserer på bæredygtighed. Og de kan ikke helt forstå, hvorfor vi gør det. For det er ikke sådan, at efterspørgslen kommer fra indkøberne i butikkerne. Og den kommer heller ikke fra forbrugerne. Endnu. Men vi tror på, den kommer på et tidspunkt. Og igen: Det skal føles rigtigt!”

FAKTA

  • LauRie er et aarhusiansk dametøjsbrand stiftet i 1987
  • Det sælges i dag i 1100 detailbutikker og stormagasiner i over 20 lande og har siden begyndelsen udmærket sig ved sit brede størrelsesspænd, som i dag går fra størrelse 32-56
  • LauRie blev i 2005 købt af ægteparret Henrik Hansen og Lena Trend Hansen, som dengang intet kendskab havde til tøjbranchen
  • Kendetegnende for LauRie er et stort fokus på samtlige led i værdikæden, hvilket udmønter sig i payoff’et og levereglen: It’s got to feel right

_ Tekst: Sanne Hukiær
_ Foto: Gitte Post