BLOG: Introduktion til “Interaktiv kulturformidling i børnehøjde”

Skærmbillede 2013-04-16 kl. 13.11.09

Foto: Ella Bellas eventyr

På morecreative.dk vil du løbende kunne læse blogindlæg fra de 9 kreative partnerskaber. Dermed kan alle interesserede følge med i projekternes udvikling, og ikke mindst få en fornemmelse af de erfaringer projekterne gør sig – erfaringer som du måske kan bruge i dit eget arbejde. Det første partnerskab der giver en meget tidlig status er “Interaktiv kulturformidling i børnehøjde” – god fornøjelse:

 

Velkommen til “Interaktiv kulturformidling i børnehøjde” – et kreativt partnerskab hvor vi vil undersøge nye måder at formidle kultur til børn (og deres forældre). Vores udgangspunkt for arbejdet i More.Creative-regi er det eksisterende rejseguides-univers, “Ella Bellas eventyr”, hvis base er en serie af fysiske bøger (samt e-bøger). Indtil videre er udkommet “Ella Bellas eventyr – Berlin” og “Ella Bellas eventyr – London”. Og materialet til næste destination, som er Barcelona, er for alvor ved at tage form. Mere om det til sidst i indlægget.

Kort fortalt er “Ella Bellas eventyr” et redskab til familier, der ønsker kulturelle storbyoplevelser i udlandet. Bøgerne er bygget op, så de fungerer som børnenes pendant til de voksnes guidebøger – både før, under og efter rejsen. Og ved hjælp af sjove tegninger blandet med fotos samt en gennemgående fortælling i et letforståeligt sprog, får børnene en fornemmelse og forståelse for den destination og kultur, de besøger. Til universet hører også en blog, hvor der flere gange ugentligt bliver postet nye indlæg med tips og gode idéer til det at rejse med børn. Pt har bloggen, foruden Berlin og London, indlæg om Paris, Malmö, Oslo og Barcelona. Og flere destinationer kommer til. Se mere her: ellabellaseventyr.dk.

Siden udgivelsen af den første bog for mindre end et år siden, har idéen og konceptet “Ella Bellas eventyr” vist sig levedygtigt og meget populært. Og det er nu klar til at indtage nye, digitale platforme, så børnene for alvor kan interagerer med karakterne fra universet – stadig med det kulturformidlende motiv i fokus. Og det er til netop denne digitalisering af universet, at vi i det kreative partnerskab vil bruge tiden og de givne resourcer fra More.Creative.

Én af vores primære målsætninger ifht More.Creative-samarbejdet er således, inden for det givne budget og den givne tidsperiode, at udvikle en prototype, der demonstrerer et bredt udsnit af et digitalt “Ella Bellas eventyr”-produkt. Og for at gøre prototypen så realistisk som muligt, er turistorganisationen VisitAarhus med ind over vores samarbejde. Både som en relevant sparringspartner, men i lige så høj grad for at kunne komme med “cases fra det virkelige liv”.

Denne læringsproces, som et sådan forløb bliver, og det afkast af viden, som den måtte give, vælger vi desuden at se som et sekundært ‘produkt’. For vi ser en ret vigtig læringsoplevelse i både at planlægge, udføre, reflektere over og sidenhen beskrive, i hvor høj grad det lykkedes os at bruge den forløbne tid og de afsatte resourcer optimalt. Med andre ord påtænker vi at evaluere interessante aspekter af projektforløbet og stille dem til rådighed for andre i form af artikler, blogindlæg e.l. Disse tekster kan f.eks. omhandle alt fra udfordringer i planlægningsprocessen og dataindsamlingen til valg af udviklingsværktøjer og evaluering af processen som helhed. Mulighederne er mange!

Som nævnt er destinationen for næste bog Barcelona. Og i netop disse dage er idékvinden bag bøgerne, Sara Helena Kangas afsted for at indsamle fotomaterialet samt størsedelen af de informationer, der skal bruges for at gøre bogen til en realitet. For Sara vægter højt selv at have oplevet og set de ting, der kommer med i bøgerne, da det er en vigtig del af bøgernes kvalitet. Det er både for at kunne vurdere relevansen og kvaliteten af den pågældende seværdighed samt sørge for, at billederne bliver taget fra den rigtige vinkel. Men det er i lige så høj grad for at kunne guide læseren rundt ifht. transport, ekstra must sees i området og andre hands on-observationer, man som familie kan have glæde af. Så der bliver gået mange kilometre på sådan en research-tur (at der pt er 22 grader og skyfrit i den spanske kystby, er blot en (fantastisk) ekstra bonus ved denne del af arbejdet …)