BLOG: Hvem skal vi lege med?

Blogindlæg af Karen Tambo, Innovativ Offentlig Kommunikation

Sundhedsprofessionelle oplever ofte, at patienter efterspørger mere målrettet og engagerende kommunikation. I et moderne Danmark skal der mere og andet til end velskrevne pjecer. Men hvordan og med hvem udvikler hospitalerne nye standarder for tidssvarende kommunikation?

Jordmødrene på Hospitalsenheden Vest i Herning ved godt, at en veloverstået fødsel ikke giver kørekort til at pleje et spædbarn. Mange nybagte forældre har oplevet usikkerheden melde sig, hvis den lille græder, ikke kan sove eller sover alt for længe – får hun mælk nok, er hun for varm og er det normalt, når hun ikke har afføring i bleen en hel dag? Den type spørgsmål kan forældrene hurtigt få hjælp til, hvis de er indlagt på fødegangen. Men hvem spørger de, når de få timer efter fødslen bliver udskrevet og tager hjem?

Patientkommunikation der rækker uden for murene

De jyske jordmødre og sundhedsplejersker har brugt deres erfaring og ekspertise til at udvikle et Trivselsskema til de nybagte forældre. Skemaet viser på en enkel måde, hvordan forældrene kan screene den nyfødte. Og det bliver brugt – skemaet hænger på køleskabet i mange hjem i Region Midtjylland. Som hospitalernes forlængede og hjælpsomme arm.

trivselsskema nyfødte

Jordmødrene vil nu gerne udvikle Trivselsskemaet, så det giver forældrene mulighed for dialog, så de kan dele notater med hinanden og gøre det mere mobilt. Kort sagt udnytte mulighederne ved at digitalisere skemaet.

At finde den kreative partner

Opgaven er altså ret klar, men hvordan finder jordmødrene den rigtige samarbejdspartner? De har brug for en partner, der kan tænke kreativt og digitalt, men skal løsningen bygge på animationsfilm, en app, et spil eller noget helt fjerde? Og hvor finder de vej i junglen af store og små firmaer, som arbejder med kreativ kommunikation?

Branchepartnerskabet Innovativ offentlig kommunikation (IOK) støtter initiativet med 30.000 kr. Beløbet rækker ikke til at udvikle en løsning, men bruges til at finde den rigtige partner. Tre meget forskellige virksomheder er inviteret til at give deres første bud på en kreativ løsning. Invitationen blev sendt ud som en kort video og en følgemail. Ikke specielt kreativt, men et forsøg på at gøre processen mindre formel og skrifttung.

De tre virksomheder præsenterer deres oplæg for en ”jury” i august og konkurrerer om at indgå i det efterfølgende udviklingsarbejde i samarbejde med sundhedspersonale og forældre – et projekt, som jordmødrene allerede har modtaget midler til at gennemføre.

IOK hjælper nye partnerskaber på vej

Branchepartnerskabet IOK vil bidrage til at offentlig kommunikation finder kreative og nye løsninger. Et skridt på vejen er at matche konkrete udfordringer og kreative virksomheder. Både den offentlige sektor og de kreative virksomheder har brug for eksperimenter og gode eksempler. Det forudsætter som noget af det første, at vi på tværs af brancherne finder måder at etablere nye legeaftaler på.