Hvad er Wicked Problems – og hvordan skal de løses?

Designinitiativet

Søren Jangaard (t.v.), WO Airport Interior, var imponeret over, hvad sommerskolens designstuderende nåede på en uge. Foto: Ole Hein Pedersen

DESIGNINITIATIVET afholdt sommerskole i Aarhus om Strategic Design Practice, en innovationsmetode, der hjælper virksomheder med at løse komplekse problemer.

Af Mikkel Jannick Andersen (journalist ved VIA Creative Business Center)

Hvad nu, hvis metaldetektoren i lufthavnens sikkerhedstjek mjaver, klukker eller brøler som en løve, når du går igennem? Eller båndet, der fører din håndbagage gennem røntgenapparatet, med en veltilfreds lyd sluger din bakke, når du selv sætter den tilbage?

Hvert minut af den tid, du bruger i security-køen i stedet for at spise i en af restauranterne eller handle toldfrit, koster lufthavnen utjente kroner. Så måske kan lidt humor blandet i alvoren få køen til at skride lidt hurtigere frem, så de rejsende hurtigere kan bevæge sig mod de toldfrie butikker?

Det var tanken bag de løsninger en gruppe danske og internationale designstuderende udviklede til den prisbelønnede Randers-virksomhed WO Airport Interior på en uges designsommerskole i Aarhus.

Strategic Design Practice

WO havde udfordret de studerende til at få bagagetjekket til at flyde endnu bedre i de lufthavne, virksomheden leverer securitykontrollinjer til, uden at fortælle designerne hvilken type løsning, virksomheden var ude efter. Opgaven, virksomheden stillede, var kort sagt: Hvordan er verdens bedste lufthavns-securityproces?

Udfordringen løste de studerende ved hjælp af Stratetic Design Practise (SDP), der er en innovationsmetode udviklet af VIA TEKO. I videoen her giver TEKO’s Paul McElheron en kort og nem beskrivelse af processen i SDP:

Kort fortalt kombinerer SDP designerens mindset med en business-tilgang til research og analyse i en disciplin, der gennem stakeholder-deltagelse og co-creation skal hjælpe virksomheder med at finde løsninger til komplekse problemer.

Det var denne metode, der fik sommerskolens deltagere til at spørge WO: Hvorfor gør vi ikke bagagekontrollen lidt sjovere?

Wicked Problems

Stratetic Design Practice er rettet mod såkaldte wicked problems, hvor virksomhed og designer ikke på forhånd ved, om det er et produktdesign, der er løsningen, eller om design-indsatsen skal rettes mod et helt andet sted i værdikæden.

 Som eksemplet i indledningen, hvor de studerendes designproces i høj grad inddrog en justering af hele WO Airport Interiors værditænkning, og udfordrede et indgroet syn på flysikkerhed som værende noget meget alvorligt – Hvilket det jo sådan set også er.

 “Design har udviklet sig fra at være en ren formgivningsdisciplin til at være en problemløsningsdisciplin”, forklarer lektor ved Arkitektskolen Aarhus, Jørgen Rasmussen, der var en af underviserne på sommerskolen.

Ifølge ham betyder det, at designerne bør være istand til at spørge helt ind til virksomhedernes dna, deres værdier, vision og måde at drive forretning på. Hele værdikæden skal i spil. Det er den proces SDP er bygget op om.

“Det betyder, at vi har udvidet designernes metodeapparat, så designerne også kan undersøge komplekse ting som organisationer og virksomheder, og dermed kan inddrages i løsningen af de her langt mere komplekse, strategiske problemer,” uddyber Jørgen Rasmussen.

 Designerfaringer

Af de tre virksomheder, der deltog i sommerskolen, WO Airport Interior, Aarhus University Library og Viking Life-Saving Equipment fra Esbjerg, har WO størst erfaring med at inddrage strategisk design tidligt, når virksomheden tænker målsætning.

 “Det er en udbredt misforståelse, at design er noget, man putter på produktet til sidst. Man skal starte med at tænke på hele værdikæden og alle stakeholders allerede på koncepttidspunktet”, mener WO’s administrerende direktør, Søren Jangaard. “Godt design handler blandt andet om, hvor tidligt man bringer det ind i processen. Jo før des bedre. Det skaber merværdi for vores kunder.”

 Den erfaring finder Maia Lunn Vonsbæk, biblioteksleder ved Aarhus University Library, Arts, interessant. Hun stillede de designstuderende spørgsmålet: “Hvordan kan vi gøre universitetsbibliotekets brugere mere tilfredse?”

 “Vi arbejder med servicedesign, men har ikke tidligere haft designere tilknyttet. Det, der kom ud af vores deltagelse i sommerskolen, var nogle meget konkrete ting at gå i gang med”, fortæller Maia Lunn Vonsbæk.

Hun kunne tage fra sommerskolen ikke kun med forslag til, hvordan biblioteket bør indrettes, men også med en strategi for, hvor det er vigtigst at sætte ind.

 Vil teste forslag

Med hensyn til mjavende metaldetektorer og forslugne transportbånd, havde Søren Jangaard, WO Airport Interior, ikke selv overvejet, at lidt humor kan være en del af virksomhedens securityprodukter.

“Men nu er jeg da overbevist om, at det er en faktor, vi vil kigge nærmere på, når vi skal lave produkttest i lufthavne næste gang”, fortalte han de designstuderende, da han evaluerede, det arbejde, de havde lavet på sommerskolen.

Designinitiativet