BLOG: Gastronomisk Undergrund

Gastronomisk Undergrund

Gastronomisk Undergrund

Blogindlæg af Anna Lund, Food Festival

 

Håndværket er i orden. Det tillæres i skoleforløbet og i køkkenet på lærepladsen. Kreativiteten kan ligeledes styrkes – og dyrkes – i videreuddannelsen af kokkens færdigheder. I Gastronomisk Undergrund udfordres kreativiteten, jævnligt, og til oktober udfordres den med begrænsninger fra partnergruppen i Gastronomisk Forretningsudvikling.

 

Gastronomisk Undergrund har siden 2010 udfordret måltidets form, det klassiske restaurantbesøg og spiseoplevelsen som helhed. Det har de gjort, til dels for at udfordre de gæster, der er heldige nok at få plads til de eftertragtede arrangementer, dels for at udfordre sig selv, og hinanden, i et kreativt miljø frit for kommercielle og politiske dagsordner.

Gastronomisk Undergrund

Gastronomisk Undergrund

Ca. 60 kokke- og konditortalenter indgår i det gastronomiske netværk, som mødes 4-6 gange årligt for at udveksle erfaringer, lære nyt, lære fra sig og for at lave deres mad. Fri for arbejdspladsens dogmer og køkkenchefens forventninger, er arrangementerne i Gastronomisk Undergrund en mulighed for at teste sig selv og sin kunnen på velvillige, glade, men også kritiske, forsøgspersoner.

Sammen med vores partnere, Østjyllands Spisekammer, Agro Food Park og Økologisk Landsforening sætter vi udvalgte kokke fra Gastronomisk Undergrund stævne i en udfordring om at bruge, for dem, ukendte produkter fra lokale fødevareproducenter.

Gastronomisk Undergrund

Gastronomisk Undergrund

Målet er at give produkterne nyt liv. Lancere og relancere produkterne i erkendelsen af, hvordan de også kan bruges, hvordan de kan tænkes anerledes og videreudvikles i samspil med komplimenterende produkter. Kokken får udleveret produkterne forud fra arrangementet, så de har mulighed for at stifte bekendtskab med produkternes egenskaber i forskellige konstellationer. På dagen præsenteres en endelig ret, ligesom producenter- og produkter præsenteres og kommenteres.

Gæsterne, som foruden madører, også tæller producenterne selv samt restauratører, grossister og andre indkøbere fra regionen, kan med kokken som trendsetter få kreative input til, hvordan man kan bruge dele – eller det hele – i egen forretning, og ikke mindst i sammenhæng med andre lokale interessenter.

Gastronomisk Undergrund

Gastronomisk Undergrund

Med kvalitativ opfølgning af arrangementets effekt håber vi, at arrangementet har medvirket til at skabelsen af nye samarbejdsaftaler, nye produkter, nye koncepter, kommunikationsstrategier o. lign.

Én ting er sikkert, netværksdannelse har aldrig smagt bedre…

Læs mere om partnergruppen her:

 

Østjyllands Spisekammer

Gastronomisk Undergrund

Agro Food Park

Økologisk Landsforening