BLOG: Eventyret tager for alvor form

 

FOTO: Ella Bellas Eventyr

FOTO: Ella Bellas Eventyr

MoreCreative-forløbet er ved at være ved vejs ende, og derfor er det tid til et tilbageblik og et kig på fremtiden for Ella Bellas eventyr.

 

Vi kom ind i forløbet med en idé om at bruge de digitale medier til at rette kulturformidling mod børn og børnefamilier. I dag, cirka otte måneder senere, ligger der en prototype-app på gruppens iPads, hvor Ella Bella sammen med sin familie besøger Aarhus og herunder ARoS og sammen med brugeren bliver klogere på museets historie og faciliteter.

Gennem udarbejdelsen af denne prototype har vi stiftet et væld af nye bekendtskaber, herunder animationsbureauet Planet K, der bragte Ella Bella og familien til live i en Monty Python-agtig introduktionsfilm, men også potentielle fremtidige samarbejdspartnere som Midtjysk Turisme, Momondo og spændende mulige samarbejdspartnere i RETHINK 2017-regi. Endelig er vi gennem processen blevet trænet i den basale færdighed at præsentere og sælge en idé – både foran chefen i mødelokalet såvel som foran den helt store forsamling – noget, vi regner med at gøre gentagne gange i det kommende år.

Hvad det kommende år angår, så vil det i høj grad være præget af det forgange More.Creative-forløb, selvom det for vores vedkommende er overstået nu. Som et resultat af vores udviklingsproces går vi om en måned videre med at etablere et nyt designbureau, der specialiserer sig i interaktiv kulturformidling til børn og unge – både i og uden for Ella Bellas univers og på tværs af alle medier. Det er vores ambition, at finansieringen til både de nye projekter i dette regi og færdigudviklingen af Ella Bellas eventyr på mobilplatformene i første omgang vil komme fra fonde som SharePlay og Dansk Filminstituts nyoprettede tværmediale fond, men derefter tager vi fat på det kundeopsøgende arbejde, hvor vi præsenterer vores koncepter for de private kunder, der allerede nu har udvist stor interesse.

Findes der et reelt behov for interaktiv kulturformidling til børn? I vores utallige samtaler med interessenter gennem det sidste halve år har vi oplevet, at svaret entydigt er ‘ja’, men at de potentielle kunder hver især har behov, der er knapt så entydige. Vi startede med en ambition om at repræsentere byer og områder gennem Ella Bellas univers, men behovene har vist sig mange og forskelligartede, og vi har lært meget om de konflikter, der kan opstå, når man ønsker at tilbyde ét brand til flere forskellige kunder på én gang. Hvem ejer hvor meget af brandet? Bør en kunde have eksklusiv ret til brandet i en bestemt periode? Mødet med disse spørgsmål har for det første gjort os opmærksomme på udfordringerne ved at udarbejde en licensbaseret forretningsplan, men vi øjner også muligheden for at henvende os til en større gruppe af kunder ved at tilbyde skræddersyet kulturformidling til private og offentlige ved siden af at tilbyde Ella Bella-brandet som løsning. Mulighederne er mange og eventyret tager for alvor form …

Alle bag Interaktiv kulturformidling i børnehøjde siger tak for denne gang, og ønsker alle de andre kreative partnerskab alt det bedste med deres fremtidige samarbejder – vi glæder os til at følge med fra sidelinjen!

Se teaservideo for Ella Bellas eventyr i Aarhus