BLOG: Dobbeltskærm giver Dobbelt Op!

Couple watching television set while their children busy in diff

 

Af Nynne Selin Eidnes

Denne samtale overhørte jeg forleden mellem en 48-årig far og hans 11-årige søn:
”Far, hvad så du i går?”
”Jeg så ikke noget særligt, jeg dobbeltskærmede.”
”Det gjorde jeg også”.

 

At ”dobbeltskærme” betyder ganske enkelt at man har fjernsynet kørende mens man sidder og surfer eller spiller på sin smartphone eller tablet. På den måde deler man sin opmærksomhed mellem de to skærme.

DR Medieforsknings undersøgelse om danskernes medievaner fra 2012 viser at 50% af danskere bruger dobbeltskærm når de ser fjernsyn. Og det vil ikke være en overraskelse, hvis det tal er stigende.

Der er også tale om at man opdager hvad der findes på tv, gennem sin telefon eller tablet, fordi nogen har tweetet eller facebooket om hvad de ser netop nu. Fjernsynet er ikke nødvendigvis initiatoren, men er stadig den primære skærm, alene fordi det er den største.

De dobbeltskærmsmuligheder der findes pt. er centreret omkring grundlæggende information. Ser du sports events eller realityshows kan du samtidig i APP’en få flere oplysninger om de medvirkende, behind the scenes eller lign.

Vi vil i vores More Creative projekt, komme med et bud på hvordan man kan give brugerne, i vores tilfælde unge fra 9-13 år, en oplevelse, ud over det de forventer. Vi vil lave en dobbeltskærmoplevelse som ikke blot er underholdning eller informations content. Vi vil udvide oplevelsen.

Derfor vil vi udvikle en GPS styret kalender APP for delebørn der er et praktisk værktøj i deres hverdag. Den kalender vil vi linke til tv-serien via en subliminær lyd, som låser op for features og content i APP’en, når man ser serien. På den måde vil vi drive trafik til både APP og tv-serie. Vi vil skabe brugerengagement idet brugerne får lyst til selv at dele det de oplever, både inde i APP’en og på de sociale medier og vi vil skabe en udvidelse af oplevelsen af vores univers, ved at linke underholdning med praktik.

Vi tror på at ægte brugerværdi kommer, hvis vores brugere oplever en funktion ud over underholdningen. Hvis vi kan skabe et associativt dobbeltskærms brug, hvor de ved at se vores tv-serie, få lyst til at dele, være kreative, og være opmærksomme og reflekterede omkring deres egen situation som delebørn, så har vi meget større chance for at de vender tilbage og på den måde kan vi fastholde deres opmærksomhed ud over seriens levetid.