Crowdfunding gør design sjovere

Crowdfunding

Når crowdfunding lykkes, giver det økonomiske muligheder og kreativ frihed. Men sjovt nok er det ikke økonomien, de fleste fremhæver som det væsentligste udbytte. Det er derimod den stærke relation til gruppen af personer, der bakker op om projektet. Disse personers loyalitet er en langt stærkere valuta end penge.

Crowdfunding bruges endnu ikke ret meget af designvirksomhederne – til forskel fra musikindustrien, som har taget finansieringsmodellen til sig, og hvor mange musikere i dag ad denne vej er blevet direktører i egen forretning. Det er musikbranchen, der har været med til at løfte crowdfunding i Danmark, og på siden boomerang.dk skønner man, at 45% af initiativerne er musikprojekter.

Man kan forestille sig den glæde, det må være som musiker, at få hul direkte igennem til det publikum, der holder af den musik, man producerer. Ligesom det som musikkøber er en priviligeret situation at kunne betale sin favoritkunstner for at producere mere af det musik, man holder af. Det er – kort sagt – bare en sjovere måde at handle direkte med hinanden!

Kan crowdfunding være noget for designbranchen?

Trods flere store udenlandske crowdfunding-successer er der langt mellem de danske designere, der prøver kræfter med feltet. Dermed misser designbranchen en oplagt mulighed for selv at tage rejse kapital til udvikling, salg og produktion.

Samtidig mister de chancen for at skabe en stærk og direkte relation til de brugere og kunder, der er interesseret i deres produkter. Hvis designvirksomheder tog crowdfunding til sig, kunne det potentielt betyde mere økonomisk frihed, loyale kunderelationer og stærkere brands.

Kom til Business by Design-arrangementet den 8. oktober og få alt at vide om at rejse kapital via crowdfunding. Mød Michael Eis fra Dansk Crowdfunding Forening og mange andre. Se mere her.